Jonas Fröberg
Idag är jag och provkör BMW:s nya 4-serie Gran coupé – som lanseras i Sverige den 21 juni. Här är första intrycken.
Jag kör bilen i trakterna kring Bilbao i Spanien och låt oss först kategorisera denna bil: Tänk att detta egentligen är en BMW 3-serie sedan – som man sedan gjort en 4-serie tvådörrars kupé av – och nu sätter dit två bakdörrar och en halvkombilucka. Och vips så har vi 4-serie Gran Coupé.
Och tänk om det stannade där. Men BMW har ytterligare en bil i programmet som på papperet är märkligt lik denna bil: Och det är 3-serie GT – även den ungefär i samma storlek (4,82 meter jämfört med 4-serie Gran Coupé 4,64 meter i längd).
Enkelt sagt är 4-serie Gran Coupé 10 millimeter lägre än en 3-serie, har hårdare satta stötdämpare, sämre takhöjd i baksätet och karmlösa dörrar som ska föra tankarna till riktiga kupébilar. 80 procent av plattformen är densamma.
Tänk Passat CC (som numera bara heter CC) eller ännu hellre Audi A5 – som just har karmlösa dörrar, halvkombilucka och fyra dörrar.
Jag har kört bilen på vindlande bergsvägar och med den fyrcylindriga bensinmotorn 428i och BMW:s åttaväxlade automat. Och visst är den en trevlig upplevelse. Men har den ett existensberättigande?
Svaret är egentligen nja, den är trängre än en vanlig 3-serie, med 2-litesdieseln (som väntas bli normmotorn i Sverige blir den hela 42 500 kronor dyrare. När bilen lanseras börjar priserna på 358 900 kronor för en 420d Gran Coupé. Men visst, själva bilen är harmonisk i formerna och snygg. Den är snäppet mer distinkt att köra än en vanlig 3-serie – men ärligt talat: Det är inte mycket som skiljer.
Vi hittade ett sandtag med gruskross utanför Bilbao – och en liten övergiven verkstad där vi stannade och plåtade. Magiskt.
Idag ska vi snart ut och köra en annan ny modell från BMW: X4 – som är en förkrympt X6 – alltså en suv med halvkombilucka. Återkommer om det.
Bilen introduceras i Sverige på midsommardagen den 21 juni