Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

 

”Apykalyptisk”. ”Katastrofal”.  ”Titanic”. ”Hindenburg”.

Nyheten kom redan förra veckan, men det är värt att fundera djupare kring listan med 68 ord från 2008 som General Motors ingenjörer förbjöds att använda. Det avslöjande dokumentet släpptes av USA:s myndigheter den 16 maj samtidigt som USA:s transportminister Anthony Foxx annonserade det många väntat på: GM måste böta miljonbelopp: Närmare bestämt 35 miljoner dollar för att under ett decennium ha mörkat fel på bilar som orsakat minst 13 dödsfall.

Lås oss kort ta vad det handlade om. GM har återkallat 2,6 miljoner bilar för problem med tändningslåsen: Fjädern i tändningslåset var alltför vek, vilket kunde få nyckeln att hoppa tillbaka till radioläget av sig själv – speciellt om man hade nyckeln i en dinglande stor nyckelknippa under sig – och i radioläget fungerar inte krockkuddarna. Enligt GM kan 13 personer ha dött av detta. Andra menar att det kan handla om mer än 100 personer.

Men istället för att åtgärda felen satte man alltså i GM 2008 upp en lista med förbjudna ord: Och man hade tänkt till ordentligt, gått runt alla hörn. Ett av orden är “Kevorkiansk”, som uppenbarligen är en referens till Jack Kevorkian, läkaren som säger sig ha hjälpt 130 patienter med dödshjälp.

Visst är vissa av de 68 orden är rejält värdeladdade som ”folkmord” eller ”krutdurk”. Men även ord som inte alls känns farliga som: ”alltid”, ”aldrig” eller ”fel” förbjöds att användas i all skriftlig kommunikation, inklusive mejl.

Hoppar man upp på ett moln och tittar ner handlar orden om en företagskultur. Om att istället för att åtgärda grundproblem ta in kostsamma kommunikationskonsulter som glatt gör det de är duktiga på: vira in det stinkande jobbiga i tjocka lager av pr-smörja.

När GM:s lista med ord skrevs 2008  var bolaget GM i våldsam kris, tänk ungefär som om GM:s ledningsgrupp klamrade sig fast i sekelgamla järnbalkar längst uppe i Eiffeltornet samtidigt som en jätte rivit loss det 324 meter höga tornet från sitt fundament och stod och skakade det.

Många kostymklädda livrädda män har befunnit sig där uppe, i bolag som Klarna, Skandia, Enron – för att ta ta några exempel. Många har då skräckslaget tagit in dyra kommunikationskonsulter och blint svalt varje ord de sagt.

Det är i princip alltid är en dålig strategi. Men GM:s släppta ordlista är själva beviset att det är det sämsta man kan göra.

Låt mig, i all ödmjukhet, lägga in en alternativ till 68-ordlistan som antagligen hade räddat både liv och GM:s bankkonto. Min är på 21 ord.

”Vi går till botten med våra säkerhetsproblem och uppmanar alla anställda att larma om det finns tecken på något annat.”

Men om GM hade haft sin nuvarande vd, Mary Barra, hade nog inte 68-ordslistan funnits, då hade antagligen hela denna affär aldrig hänt.

Under våren har Mary Barra, uppträtt exemplariskt. Gett intrycket av att vända på varje sten. Framträtt utan teflonliknande slirig PR-mask och vänt sig direkt till offrens anhöriga.

Hon har tagit tag i problemet och företagskulturen, sparkat chefer och lagt undan 1,7 miljarder dollar i räkenskaperna för att ta alla kostnader. Och antagligen räddat företaget.

Jag ögnar igenom den förbjudna 68-ordslistan en sista gång. Fastnar vid ett ord jag missade och antagligen var det för att det är så oväntat: Ordet är ”säkerhet”.

 

 

 

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg
Fler bloggar