Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

Fart, hög puls, motorljud och fartvind. Allt detta är bilar. Att läsa om bilar – som här – ger de flesta dimensioner, men några saknas. Att göra tv där tittaren själv får uppleva körkänslan i ljud och bild är oöverträffat.
Därför har vi på SvD Bil & Motor startat webb-tv-programmet ”Fröberg testar”. Där tar jag och fotografen Magnus Hjalmarson Neideman med tittarna ut på biltesterna i 7-10-minutersprogram varannan vecka. Målet är: Fartigt, snyggt och hårda test med glimten i ögat. Allt som ett komplement till de skrivna biltesterna.

Star Tek Tesla

Det senaste avsnittet är den nya hajpade elbilen Tesla Model S – som släpptes idag. Tre tidigare avsnitt finns att titta på: Ett där vi åkte till Trollhättan och körde nygamla Saab 9-3 och filosoferade över hur en bilmodell kan dö och sedan komma tillbaka som en zombie. Ett där vi tar ut den utgående Volvo XC90 ut i skogen och berättar historien om uppgång och fall för Sveriges en gång enskilt största exportvara. Och ett där Range Rover Sport hårdtestas i skog och runt Stureplan (det sistnämnda är dess naturliga jaktmarker)

Redan för två år sedan gjorde jag och kollegan Therese Larsson Hultin webb-tv-programmet ”Bilduellen” där vi testade Porsche 911 Carrera cab mot Porsche Boxster – där vi fick en oväntad vinnare.

Och där kunde denna lilla – jag erkänner – smått reklamiga text vara slut. Men låt oss hålla oss kvar vid fenomenet bil-tv. Mellan 1978 och 1993 hälldes det rykande kaffe ur tv-kannor, bilintresserade bänkade sig i tv-soffor framför dåtidens stora lägereld i bilvärlden.
Trafikmagasinet.
Det statliga tv-monopolet var ohotat och programmet hade som mest otroliga 2,4 miljoner tittare.

Motorjournalisten Christer Glenning.

Foto: TT

Dessa såg som såg en, om man villa var snäll, politiskt korrekt Carl-Ingemar Perstad och yvig Christer Glenning (se bilden från 1986 – med den då nya Saab 9000i) Och nu kommer något som kan tyckas märkligt: Inget program har till tillnärmelsevis lyckats fylla tomrummet. Försöken har varit många: Motorjournalen i Kanal 5, SVT-programmet Motorist som flaxade en kort tid runt 2006 och Teknikens Värld i TV8 för att ta några exempel.

I den alltmer uppsplittrade medievärlden blir lägereldarna färre. Det ger också möjligheter: Vi kan nu erbjuda webb-tv för alla med tillgång till Internet vilket är ett stort framsteg.
Men för att göra riktigt, riktigt bra bil-tv måste det finnas stor budget. Där kan ingen mäta sig med brittiska BBC:s program Top Gear, som startade nästan samtidigt som Trafikmagasinet 1977. Det  lunkade länge i samma hjulspår. Public Service. Tryggt och förutsägbart som vårens lövsprickning. Men sedan Jeremy Clarkson kom in 2002 har programmet bytt stil. Totalt.
Provokativt, ironiskt, lättsamt – för att inte säga bisarrt ibland och med en budget på motsvarande 1,5 miljoner kronor per avsnitt oerhört välproducerat – och spritt till 170 länder. Vad är då hemligheten (förutom budgeten)? Jo Top Gear kan skruva till det nästan hur långt som helst – eftersom de lutar sig mot BBC:s seriösa image och behåller en seriositet och kunnighet i grunden.
Allt detta har vi försökt dra lärdom av här på SvD. Om vi lyckats? Gå in och titta på svd.se/motor och mejla gärna feedback!

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg
Fler bloggar