Jonas Fröberg
Fart, hög puls, motorljud och fartvind. Allt detta är bilar. Att läsa om bilar – som här – ger de flesta dimensioner, men några saknas. Att göra tv där tittaren själv får uppleva körkänslan i ljud och bild är oöverträffat.
Därför har vi på SvD Bil & Motor startat webb-tv-programmet ”Fröberg testar”. Där tar jag och fotografen Magnus Hjalmarson Neideman med tittarna ut på biltesterna i 7-10-minutersprogram varannan vecka. Målet är: Fartigt, snyggt och hårda test med glimten i ögat. Allt som ett komplement till de skrivna biltesterna.
Det senaste avsnittet är den nya hajpade elbilen Tesla Model S – som släpptes idag. Tre tidigare avsnitt finns att titta på: Ett där vi åkte till Trollhättan och körde nygamla Saab 9-3 och filosoferade över hur en bilmodell kan dö och sedan komma tillbaka som en zombie. Ett där vi tar ut den utgående Volvo XC90 ut i skogen och berättar historien om uppgång och fall för Sveriges en gång enskilt största exportvara. Och ett där Range Rover Sport hårdtestas i skog och runt Stureplan (det sistnämnda är dess naturliga jaktmarker)
Redan för två år sedan gjorde jag och kollegan Therese Larsson Hultin webb-tv-programmet ”Bilduellen” där vi testade Porsche 911 Carrera cab mot Porsche Boxster – där vi fick en oväntad vinnare.
Och där kunde denna lilla – jag erkänner – smått reklamiga text vara slut. Men låt oss hålla oss kvar vid fenomenet bil-tv. Mellan 1978 och 1993 hälldes det rykande kaffe ur tv-kannor, bilintresserade bänkade sig i tv-soffor framför dåtidens stora lägereld i bilvärlden.
Trafikmagasinet.
Det statliga tv-monopolet var ohotat och programmet hade som mest otroliga 2,4 miljoner tittare.
Foto: TT
Dessa såg som såg en, om man villa var snäll, politiskt korrekt Carl-Ingemar Perstad och yvig Christer Glenning (se bilden från 1986 – med den då nya Saab 9000i) Och nu kommer något som kan tyckas märkligt: Inget program har till tillnärmelsevis lyckats fylla tomrummet. Försöken har varit många: Motorjournalen i Kanal 5, SVT-programmet Motorist som flaxade en kort tid runt 2006 och Teknikens Värld i TV8 för att ta några exempel.
I den alltmer uppsplittrade medievärlden blir lägereldarna färre. Det ger också möjligheter: Vi kan nu erbjuda webb-tv för alla med tillgång till Internet vilket är ett stort framsteg.
Men för att göra riktigt, riktigt bra bil-tv måste det finnas stor budget. Där kan ingen mäta sig med brittiska BBC:s program Top Gear, som startade nästan samtidigt som Trafikmagasinet 1977. Det lunkade länge i samma hjulspår. Public Service. Tryggt och förutsägbart som vårens lövsprickning. Men sedan Jeremy Clarkson kom in 2002 har programmet bytt stil. Totalt.
Provokativt, ironiskt, lättsamt – för att inte säga bisarrt ibland och med en budget på motsvarande 1,5 miljoner kronor per avsnitt oerhört välproducerat – och spritt till 170 länder. Vad är då hemligheten (förutom budgeten)? Jo Top Gear kan skruva till det nästan hur långt som helst – eftersom de lutar sig mot BBC:s seriösa image och behåller en seriositet och kunnighet i grunden.
Allt detta har vi försökt dra lärdom av här på SvD. Om vi lyckats? Gå in och titta på svd.se/motor och mejla gärna feedback!