Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

”Svävande syrabrunfläckig dimma blockerar solen, rök sticker i ögonen och river i halsen, brinnande gasflammor mitt i distriktscentrum”. Orden är från Ola Wong, SvD:s medarbetare som iförd skyddsmask i mars i år rapporterade från den kinesiska provinsen Hebei, varifrån en stor del av Pekings smogtäcke kommer.

 

 

bilkö Peking

(foto: Reuters)

Enligt Pekings miljöskyddsbyrå står biltrafiken för 22 procent av PM2.5, alltså de små partiklar anses som farligast för lungorna. En liten jämförelse: I Stockholm är koncentrationen runt 5. Den 26 februari i år mätte amerikanska ambassaden i Peking en koncentration av 462 i Peking.
Smogmolnen i Kina är en faktor X som hela världen pratar om, men som bilbranschen hittills ägnat mycket lite uppmärksamhet åt.

Bilbranschens vd:ar negligerade länge de senaste årens överkapacitet i Europa – och överlevde tack vare massiva statliga subventioner. Kanske är de så vana att ta på på skygglappar så fort jobbiga makrosignaler dyker upp, att de tror att tricket alltid fungerar.  Så verkar det i alla fall när man läser förra veckans kvartalsrapporter från de stora bilkoncernerna.

De erbjöd idel solsken. Och inga varningar om miljölarm i Kina.

I Volkswagenkoncernens 52-sidiga rapport levereras en imponerande rörelsevinst på 2,86 miljarder euro.

BMW-koncernen levererade en högre vinst första kvartalet i år jämfört med förra året: 2,09 miljarder euro jämfört med 2,04 miljarder förra året. BMW har nu en rörelsemarginal för bildivisionen på 9,5 procent, jämfört med 7 procent på Mercedes och 10 procent hos Audi, som ingår Volkswagenkoncernen. Det är mycket bra siffror i bilbranschen. I BMW:s vd-rapport lyfter visserligen vd Norbert Reithofer ett varningens finger för eventuell överetablering i Kina. Men inte ett ord om åtstramningar på grund av miljön.
Hos Fiat Chrysler berättade koncernchefen Sergio Marchionne att koncernen nära nog ska fördubbla försäljningen från 4,4 miljoner bilar förra året till 7 miljoner 2018. Enbart märket Jeep ska öka från 730 000 till 1,9 miljoner bilar 2018. Och det är i Kina som en stor del av ökningen ska ske.
Volvo PV ska med Robyn, Zlatan och nya modeller i princip fördubbla försäljningen fram till 2020 till 800 000 bilar, framförallt i Kina.

 

BMW outlook Maj 2014

Man får lätt bilden av bildirektörer som sittande i var sitt gosigt vd-rum ritande starkt uppåtgående försäljningskurvor (som BMW i bilden ovan, tagen ur BMW:s kvartalspresentation i maj 2014, klicka för att förstora), alla baserade på rapporter om utbredningen av Kinas välmående medelklass – med stark bilhunger. Även branschanalytiker ser samma fina rapporter. Analysfirman LMC Automotive kom förra veckan med bedömningen att bilproduktionen i världen ska öka från dagens 85 miljoner bilar till 106 miljoner år 2021 – ökningen ska huvudsakligen ske i Kina.
I verklighetens smoghelvete görs just nu en annan bedömning. Artiklar i kinesisk och internationell media berättar allt oftare om att många kinesiska städer nu 2014 tvingas sätta tak på nyregisteringar efter allt hårdare hårda krav från vettskrämda kommunistledare i Peking.

För att vara övertydlig: Det påverkar bilförsäljningen negativt.

Tidigare denna månad lade också Pekings stad fram en femårig handlingsplan föra att minska koncentrationen av PM2,5 med 25 procent fram till 2017. Planen innehöll tuffa krav på minskade utsläpp.  Staden kommer att begränsa antalet fordon till 6 miljoner 2017 genom att tillåta färre bilregistreringar nästa år. Staden överväger också att införa biltullar och spendera stora pengar på allmänna transportmedel, för att minska bilanvändning.

I april ökade nybilsregistreringarna i Kina med 11,6 procent till 1,6 miljoner bilar, enligt China Association of Automobile Manufactorers (CAAM). Det är en ökning från maj månads 7,3 procent. Och det är som vanligt lyxbilarna som säljer mest. BMW ökade antalet leveranser med 25,4 procent till 108 143 bilar första kvartalet 2014, jämfört med 86 224 året innan. Men det är nu det jobbiga kommer: Den ovanligt stora generella ökningen anses bero på att kunder passar på att köpa innan nya hårdare restriktioner kommer.
Frågan är vad allt detta betyder på sikt, miljömässigt och för bilbolagen, där Kina är det stora tillväxtparadiset. Mitt tips är att suddgummin kommer att gnuggas hårt på raka tillväxtkurvor och att det kommer att ske redan nu i år.

 

 

 

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg
Fler bloggar