Annons

Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

Den 1 maj släppte Volvo sina säljsiffror för USA: Det uppmärksammades av få. Volvo gick visserligen upp med 3,8 procent och man sålde 4 635 bilar.

Men för att uttrycka det enkelt: Det räcker inte.

USA är Volvos sorgebarn. Man har gått från en försäljning av över 100 000 bilar per år ner till förra årets 61 000. Volvo PV:s vd Håkan Samuelssons mål är att komma upp till minst 100 000 bilar igen.

För att nå målet borde ökningen vara 68 procent, inte 3,8 procent.

Mycket internt fokus hos Volvo ligger nu på att få upp USA-siffrorna. I väntan på nya XC90 som kommer till kunder först nästa år, har man nu precis lanserat mellanklasskombin V60, en bil som egentligen är väl liten för USA-marknaden.

Robyn

Det är i det ljuset man måste se att Volvo väljer att göra reklam för just Volvo V60 i sin nya reklamfilm med artisten Robyn som spelats in i Los Angeles. Om man säger så här: Nu måste V60 slå – annars blir det svettigt för Volvos säljdirektör Alain Visser.

Volvo tittar också på att exportera förlängda S60 från sin fabrik i Kina till USA. Liksom att exportera den mindre V40 från Gent till USA, men dollarkursen är för ogynnsam för det – det är nämligen sämre marginaler på mindre bilar. Inget är bestämt där.

Men det är inte första gången Volvo tar hjälp av kändisar för att kränga bilar i USA.

Inga hjärta PV

När PV544 skulle lanseras på den viktiga amerikanska marknaden 1959 hade Volvo nästan osannolik tajming. Ingemar Johanssons satsade på VM-titeln i tungviktsboxning i USA på försommaren. Han måste ju han något att köra omkring i. Det blev nya PV 544 med vita däcksidor och Amerikabågar på stötfångarna. Tränaren Nisse Blomberg körde ibland en mörk PV bakom Ingemar under hans löprundor.

Det sattes ihop något slags reklamkampanj.

Sedan kom världssensationen. Ingemar ”Ingo” Johansson vann på den berömda högerknocken den 25 juni. Volvo hakade på. I all hast strajpades sidorna med ”World Champs”.

”Han lanserade Volvo PV i princip på egen hand i samband med att han blev världsmästare i tungviktsboxning 1959” säger Staffan Lind, som var god vän med Ingemar Johansson och nu driver hyllningsmärket Ingoboxers.

Ingotvå

Det är av honom vi lånat bilderna och han berättar vidare att ”Ingo” var bilintresserad och under de år han bodde i Genève blev han även god vän med dåtidens F1-stjärnor, bland andra Joakim Bonnier.

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg