Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

Det kan tyckas perifert, rentav ointressant. Men för många är förehavanden runt bilarnas registreringsskyltar en affär på blodigaste allvar. Det är i vissa kretsar en diskret sport att försöka avkoda gamla Vägverkets (numera Transportstyrelsens) system med tre bokstäver och tre siffror – ett system som funnits sedan man gick från länsbeteckningar till nationella skyltar 1972.

Och låt mig återkomma till det.

År 2014 blir det nyhetstätaste året ända sedan systemet infördes 1972. Inte nog med att vi fick nytt utseende på nummerplåtarna vid årsskiftet då man trollade bort mellanrummet i mitten av skylten där skattemärket tidigare satt – (det togs bort 2010, även det en ceremoni runt bilägandet med inpassning av det lilla klistermärket varje år som försvunnit). Nu rinner bokstäver och siffror i en jämn ström över nummerskylten.

Men inte nog med det. Transportstyrelsen tog också bort möjligheten att beställa skyltar utan så kallad EU-märkning, alltså S-märket mot blå bakgrund till vänster på skylten. Det har väckt förstämning hos gammelbilsägarna – vars bilar har de gamla plåtskyltarna som fanns mellan 1972 och 1985 (då de första platsskyltarna kom – som var av ruggig kvalitet). Gammelbilsägare med saggiga registreringsskyltar kunde före årsskiftet genom att beställa en ny skylt utan EU-märkning få en plåtskylt som var väldigt lik den gamla – vilket alltså nu inte längre går.

Så till den andra nyheten – men först en kort resumé för att förstå dess magnitud: Egentligen finns inget ”system” med våra registreringsnummer. Inte som i England där kombinationen på registreringsskylten officiellt markerar en årsmodell. I Sverige har kombinationerna, sedan de infördes 1972, delats ut till synes på måfå.

Men ändå finns där ett halvt dolt, diffust system som jag, högst diskret, försökt tyda.

Först: Titta på första bokstaven. Tänk sedan årsmodell. 1973 inleddes många bilars nummerplåtar med F, 1974 hade ofta G som förstabokstav, liksom 75:orna inte sällan hade H. och så har det fortsatt – läs här en krönika jag skrev om hur man blir snabbexpert på dechiffrering av bilnummer.

Men vissa år har bilvärldens statsmakter återanvänt gamla bilnummer och så har nu skett ända sedan i februari 2005 – då man använt bokstaven ”X”. I hela nio år har man nu använt gamla återvunna bilnummer. Det har viskats i trånga kretsar – när kommer bokstaven Y? Hur tänker de på Transportstyrelsen? Kommer den någonsin?

Så till nyheten: Jag kan härmed avslöja, efter ett samtal med Transportstyrelsens pressansvarige Mikael Andersson, att Y skall införas som inledningsbokstav under detta år. ”Jag kan i praktiken lova det, vi kanske till och med kommer in på Z. ” säger han över telefon.

För bilornitologer är detta lika stort som för Svenska Akademien när dess ordbok går in på en ny volym.

Jag blev hopplöst nyfiken  och frågade  Mikael Andersson ytterligare saker:

Vem tillverkar egentligen skyltarna?

”Det är ett bolag som heter AB Scandinavian Motorcenter i Danderyd. De gjorde dem tidigare också.

Varför får man inte beställa skyltar utan EU-märkning?

– Jag har förstått att den frågan är viktig, men det är en kostnadsfråga för oss. Och mot slutet var det bara en tiondel av alla beställningar som var utan EU-märkning.

Blir det YYY001, YYY002 eller hur gör ni egentligen?

”Det finns en slumpgenerator, det sker helt automatiskt.”

Fortsätter ni att återanvända gamla registreringsnummer?

”Ja, bara för att vi tar Y i bruk behöver inte alla få Y. Vi kommer fortfarande att återanvända gamla registreringsnummer.

Kan man önska ett registreringsnummer?

”Nej, tyvärr.”

Men vad handlar det här om då – egentligen? Jo dels bilnörderier, alltså om samma diffusa drivkrafter som får vissa att veta exakt vad som skiljer en Volvo 244 DL från 1976 och 1977. Men framförallt handlar det om registreringssylten som statusmarkör. Jag har tidigare skrivit om statusen och faran att skaffa en ny registreringsskylt (med samma registreringsnummer). Man kan nämligen med en enkel knapptryckning på Transportstyrelsens hemsida beställa en ny skylt för 90 kronor – och vips så kan du – högst diskret – låta grannen tro att du har en ny bil. Faktura skickas separat. Leverans på tre dagar.

Men systemet har livsfarliga fällor.

Säg att du har en bil av förra årets modell – en bil som ser likadan ut idag och beställer en ny skylt – då förleds alla insatta (de är många, jag lovar) att du har en ny bil. Och du låtsas naturligtvis inte om att du gjort dig besväret med denna statushöjning. Då fungerar det.

Men säg att du beställer en ny skylt till en tre år gammal bil – som idag ser annorlunda ut om du köper den ny.

Aj Aj.

Då kan de insatta beslå dig med att försöka förbättra verkligheten. Att bli någon du inte är. Som vore du en enkel torpare som utger dig för att vara blåblodig greve.

 

 

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg
Fler bloggar