Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

Det var på en klubblunch på Kungliga Automobilklubben (KAK) på torsdagen det framkom: Volvo PV siktar på att fördubbla försäljningen på Europas viktigaste marknad på sikt.

– Vi ska fördubbla försäljningen i Tyskland, sade Volvo PV:s vd Håkan Samuelsson.

Det är en nyhet och innebär att Volvo ska öka från de 26 680 bilar man sålde förra året upp till nära 60 000 bilar. Totalt sålde Volvo 427 840 bilar år 2013, en svag uppgång på 1,4 procent.

Men den största huvudvärken är USA, där man 2013 minskade försäljningen med 10 procent ner till 61 000 bilar. Där är målet att snabbt hämta upp till 100 000 bilar. Det ska göras i etapper där man nu först lanserar mellanklasskombin V60, men framförallt ska vinna marknad med nya XC90 in på nästa år. USA var 2013 fortfarande Volvos största marknad, men det skiljde bara några hundra bilar till Kina som ökade försäljningen med 45 procent. I år väntas Kina bli Volvos största marknad.

Håkan Samuelssons mål att fördubbla Tysklandsförsäljningen blir tufft – även om man inte gav någon närmare tidshorisont. Tysklandsmarknaden står, liksom övriga Europa, i praktiken och stampar – drar man ut linjen på sikt blir den i bästa fall horisontell. Det innebär en strid på kniven med prestigemärkena BMW, Audi och Mercedes som har Tyskland som hemmamarknad. Men att öka i Tyskand  är helt nödvändigt om Volvo ska nå sitt mål att sälja 800 000 bilar år 2020.

 

 

 

 

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg
Fler bloggar