Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

Volvo PV levererar antagligen hybridteknik till nästa generation av Londons taxibilar – som ingår i Geelykoncernen. Det framgick vid en lunch med Volvos PV:s vd Håkan Samuelsson på torsdagen.

Det var sol ute, 50 spända lyssnare i de anrika lokalerna på Grand Hôtel och en ovanligt namnkunnig talare på Kungliga Automobilklubbens (KAK) klubblunch i Stockholm i går.

Jag fanns med i publiken och på min fråga berättade Håkan Samuelsson att Volvo kan komma att dela hybridteknik med koncernsyskonet Manganese Bronze, mer känt som London Taxi som gjort Londons klassiska taxibilar i 60 år.

London Taxi? Kanske någon tänker. Okej, här är historien. Redan 2009 köpte Volvo PV:s moderbolag Geely Holding 20 procent i London Taxi – högst oklart varför. Geely ägde då det ännu oförlösta kinesiska bilmärket Geely och 2010 köptes Volvo PV.  Taxibolaget gick i konkurs 2012 eftersom ingen kunde pytsa in nog med pengar. Sedan köpte Geely loss de sista 80 procenten för 11 miljoner pund ur konkursboet i februari förra året. Få, om ens någon, förstod då affärslogiken i att köpa det hopplöst föråldrade taxibolaget.

Men Geely öppnade produktionen i Coventry september 2013 och strax efter jul blev det intressant. Då kom beskedet från Londons borgmästare Boris Johnson att alla taxibilar från den 1 januari 2018 ska kunna framföras med noll koldioxidutsläpp.

Det är bara en sak. Sedan en tid är London Taxi öppen för konkurrens. Flera bolag antog utmaningen: Nissan, Frazer-Nash, Karsan – och Geelys London Taxi. Och nu ska elteknik – antagligen laddhybridteknik – alltså in i bilarna.

Det blir en stor utmaning för Geely. Det räcker inte med at vara en gammal Taxiikon – de måste ha värödens bästa taxibilar. Framförallt Nissan satsar stort på att kamma hem denna prestigeorder. Geely ska nu utveckla en ny taxibil som antagligen får kraftiga retrovibbar och blixtrande ny teknik. Och det är där Volvos utvecklingsavdelning kommer in i bilden.

Borde det inte vara bra för Volvo att leverera laddhybridtekniken till dem?

– Det är självklart att det borde vara Volvoteknik, men det är ännu inget bestämt där, säger Håkan Samuelsson.

Om det blir så, vilket allt pekar på, innebär det något viktigt: nämligen att vissa delar av Volvos SPA-plattform kan användas i andra delar av Geeelygruppen. Och det är bra för Volvo – som hittills inte kunnat dela SPA-tekniken med koncernen.

Bakgrunden här är att Volvo PV ofta får kritik, inte minst av mig själv, för att man saknar samarbeten med större koncerner (förutom alla kvarvarande avtal med Ford), som ger viktiga skalfördelar.

I bilvärlden är Volvos årsvolym på mellan 400- och 500 000 bilar liten. Volkswagen räknar exempelvis med att årligen tillverka 4 miljoner bilar på deras så kallade MQB-plattform – som bland annat Golf baseras på – om några år.

Volvo försvarar sig mot kritiken och pekar på att man genom Geely får en (numera) snabbt växande etablering i Kina, att man kan få billigare leverantörer i Kina, att man kan sprida utvecklingskostnader på i princip det dubbla antalet bilar (när man räknar in Geely) och att Volvo, där kompetensen finns, därför tilldelas pengar för den viktiga forskningen.

Ett bra exempel på det är nästa generations småbilar. De utvecklas av Volvo och Geely gemensamt i ett utvecklingscentrum i Göteborg. Tekniken som utvecklas initialt ska användas på mellan 500 och 700 000 mindre Volvo- och Geelybilar från 2017 – och planerna är större än så några år bort.

Men när det gäller Volvos helt nya motorserie med nya fyrcylindriga motorer (de så kallade VEA-motorerna) och den nya stora bilplattformen (som benämns SPA), så har de hittills bara kunnat användas av Volvo – utan skalfördelar att ”dubbla antalet bilar” med Geely. VEA-motorerna och SPA-plattformen är helt enkelt för avancerade och dyra för Geely. Dessa projekt startade också innan Geely kom in i bilden av Ford för att göra Volvo säljbart.Men nu verkar det alltså bli ändring på det. Taxibilarna kommer även att behöva mycket utveckling förutom hybridlinan och det är en möjlighet för Volvo PV.

Håkan Samuelsson var avspänd på KAK:s lunch och utlovade en rejäl orderökning efter Zlatans reklamfilmer. En deltagare frågade om Li Shufus skarpa synpunkter på skandinavisk design. Då blev det lite känsligare men Håkan Samuelsson sa att det handlade om att göra baksätena större och lyxigare till de kinesiska kunderna.

–   Det är i alla fall det han har sagt till mig, tillade han.

 

 

 

 

 

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg
Fler bloggar