Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

Just nu är både GM och Tyota aktuella i stora återkallningar av bilar – men den stora frågan i båda fallen är: Hade de försökt mörka felen? I Toyotafallet är svaret ja – vilket framkom på onsdagseftermiddagen från USA:s justitiedepartemet. Läs här originaldokumentet på US Department of Justices hemsida.

Detta är en skandal. Låt mig återkomma till denna kärnfråga – men först till GM.

Tänk att tvingas ta en hink med kogödsel och omständligt hälla ut över ett golv du desperat försökt rentvätta i flera dagar.

 

mary-barra

Så måste det känns för Mary Barra, som sedan två månader är koncernchef för General Motors, GM.

För två veckor sedan tvingades GM återkalla 1,6 miljoner bilar sedan sedan tändningsproblem hade resulterat i 13 dödsfall. Men enligt intresseorganisationen Center for Auto Safety kan det röra sig om över 300 människor som fått sätta livet till.

På tisdagen var det färdigt igen. GM återkallar ytterligare 1,5 miljoner bilar för problem med bland annat krockkuddar, i princip uteslutande för bilar på den amerikanska marknaden.

På tisdagen mötte också Mary Barra media där hon i New York Times berättade att hon fick reda på tändningsproblemen i december, två månader innan återkallningen skedde. Hon sade att hon inte förstod hur allvarligt det var förrän den 31 januari, två veckor efter att hon tillträtt sitt vd-jobb. Nu kallas hon till Kongressen för att vittna om det.

Hon pratade en timme helt utan manus.

Mary Barra höll också ett inspelat tal till de anställda, som kan ses här, där känslorna kröp fram, hon nämnde att GM agerat fel och ”hemska saker hände”. ”Som medlem i GM-familjen och som mamma och med en familj själv har det här tagit mig hårt.” sade hon sedan.

Men framförallt bad hon förbehållslöst om ursäkt.

Och just detta ger en isande påminnelse till en annan världsberömd bilåterkallelse –  ”Toyota Gate” 2010 där högste chefen på Toyota, Akio  Toyoda gjorde flera offentliga bugningar och ursäkter för att de tvingades återkalla Toyotabilar –  där gaspedaler fastnade i mattor i USA. Med det stora problemet var att det riktades anklagelser mot Toyota att man försökt mörka problemet. I mitten av november 2012 var det dags igen: Då återkallade 2,8 miljoner bilar bara fem veckor efter att man fick återkalla över sju miljoner bilar. En historia som snuvade Toyota på förstaplatsen i att vara världens största biltillverkare 2011 – till en neslig tredjeplats och vinsten föll 77 procent det första kvartalet 2011.

Och där kunde jag ha satt punkt. Men historien fortsätter. På onsdag eftermiddag meddelade USA:s justitiedepartement att Toyota nått en förlikning där Toyota betalar 1,2 miljarder dollar, motsvarande 7, miljarder kronor sedan den japanska tillverkaren erkänner att de dröjt med att berätta om problemen med att gaspedaler fastnat och att bilar skenade 2009 och 2010.

Och exakt där närmar vi oss kärnan: För det här handlar inte om återkallningar av bilar – det sker hela tiden, utan om förtroende. Om att vara ärlig och gå ut och berätta när man vet att något allvarigt är fel som kan orsaka dödsolyckor. Det handlar om att ha en organisation där det är en självklarhet – inte tvärt om.

Att Toyota nu, i tysthet, erkänner att de faktiskt mörkat,  trots buganden och ursäkter, är en skandal. Och strålkastarljuset kommer sedan obevekligt att riktas mot Mary Barra och GM – och om huruvida det stora bilbolaget i Detroit vetat om dödsfaror i sina bilar  i över tio år, som det spekuleras i,  utan att lyfta ett finger.
Ännu vet vi inte i GM-fallet. Men i Toyotafallet vet vi. Därför är Toyota Gate större än GM Gate – i alla fall just nu.

Fortsättning följer.

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg
Fler bloggar