Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

I dag är det internationella kvinnodagen och i veckan var det Genèvesalongen, där bilindustrin visade upp dig.

Låt mig börja med några fakta hämtade från ACEA, bilindustrins branschorganisation.

*12,9 miljoner människor är anställda inom bilindustrin i Europa, vilket är 5,3 procent av EU:s totala arbetstagare.

* Omsättningen från sektorn representerar 6,9 procent av EU:s BNP.

* Bilindustrin är den största sektorn inom forskning och utveckling i Europa och investerar 32 miljarder euro, motsvarande 285 miljarder kronor  årligen.

* Motorfordon svarar för 385 miljarder euro, motsvarande 3 425 miljarder kronor av EU:s skatteintäkter.

Man skulle  med fog kunna hävda att industrin är viktig och en maktfaktor i samhällsekonomin och samhället. Det brukar industrins direktörer själva om inte annat hävda när de besöker EU:s institutioner i Bryssel för att lobba.

Ingen av Europas bilbolag har en kvinnlig vd. Av alla större bilbolag i hela världen finns, mig veterligen, en: Mary Barra på General Motors.

 

Men det fanns kvinnor närvarande på bilsalongen. Här är ett svep med några bilder hur det såg ut.

 

INfinity

Infinity (Nissans premiummärke)

 

 

ABT

ABT, som säljer eftermarknadstillbehör till VW-gruppen bilar

 

 

Skoda

Skoda, helägt av VW-koncernen som också äger Scania

 

 

ssangyong

SsangYong som är ett sydkoreanskt bilmärke

 

image

Fiat

För exakt ett år sedan intervjuade jag, i en gruppintervju, Fiat Chryslers koncernchef Sergio Marchionne om de lätt klädda kvinnorna vid hans bilar. Han är chef för världens sjunde största tillverkare som producerar 4,4 miljoner bilar per år. Han var då också ordförande i bilindustrins mäktiga branschorganisation ACEA, där han under året har avgått. Jag ställde då bland annat frågan om han tyckte att företeelsen hörde ihop med modern marknadskommunikation.

– Jag tycker att om de representerar kvinnlig skönhet så är jag inte generad. Jag tror att de flesta män i det här rummet håller med mig.

(skratt från de andra)

I år fick jag en ny chans. Det var i tisdags och jag greppade mikrofonen i konferensrummet som var bräddfullt av journalister från hela världen. Jag var den enda som ställde en fråga om detta.

photo1(1)

Jag frågade förra året om du tyckte att det var en bra idé att ha lättklädda kvinnor  och det tyckte du då. Hur ser du på det nu?

– Jag vet att jag gav fel svar på detta förra året till dig och jag kan nu konfirmera det svaret, säger han och skrattar.

Fiat Chrysler gjorde en förlust i Europa (som intern i bolaget räknas ihop med Mellanöstern och Afrika) på 520 miljoner euro, motsvarande 4,6 miljarder kronor, 2013.

 

Vi går vidare till Opel.

photo2

Opel

Opel gör liksom flera andra biltillverkare i Europa stora förlustsiffror, bara det sista kvartalet 2013 gjorde GM Europa, som huvudsakligen är Opel, en förlust på 2,2 miljarder kronor. Man har en stenhård plan att nå lönsamhet under 2016. Opel tar nu marknadsandelar och bolagets vd Karl-Thomas Neumann har anställt Tina Müller som marknadsdirektör och ansvarig för varumärket – vilket hos Opel är en nyckelfunktion. Hon är medlem i ledningsgruppen en av mycket få kvinnor i industrins högsta skikt. Hon kommer från koncernen Henkel Kgaa, som bland annat marknadsför tvätt- och konsmetikaprodukter. Hon blev 2010 utsedd till Årets Marknadschef i Europa av konsultfirman Booz.

 

Tina Müller

Jag fick en intervju med Tina Müller, som just nu genomför en ”total makeover” av Opels varumärke. Hon pratade då bland annat om att nya lilla Opel Adam till 70 procent köps av unga kvinnor och att den är viktig för hela varumärkesbyggandet.

Vi satt i ett konferens rum bara några meter från Opels monter.

Ni har lättklädda kvinnor som står vid bilarna i montern. Är det en signal om er moderna marknadskommunikation?

Hon börjar spontant att skratta.

– Det är en bra fråga. Jag måste erkänna. Du har rätt. Det är högst diskutabelt om vi behöver det. Jag får alltid svaret att besökarna på mässan är fortfarande i stor utsträckning män och att de älskar det.

Är du orolig att halva befolkningen – kvinnorna – tycker att Opel utesluter dem?

– Nej. Våra bilar vänder sig mycket till kvinnor.

Då bryter en av Opels presschefer, som sitter bredvid Müller, in.

– Vi har faktiskt också en kille som står vid bilen, säger han.

Och Opel är faktiskt det enda märke som även – i alla fall ibland – även har en ung man vid sina bilar.

Vad tycker du om själva fenomenet – att ha lättklädda kvinnor vid bilarna?

– Generellt så tror jag att nästa år är det inte nödvändigt längre, säger Tina Müller.

Hon skrattar.

– Om man säger så här: Jag kan leva utan det, säger hon.

Jag kommer senare att skriva en längre intervju med Tina Müller och hennes arbete med Opels varumärke.

Det var i år påfallande många märken i mittfåran som hade lättklädda kvinnor vid bilarna: Peugeot, Kia och Skoda hade alla det. Men de svenska märkena Volvo och Koenigsegg hade det inte. Båda går med vinst.

Jag skrev i december om att Europas bilindustri fick kapitalinjektioner på 250 miljarder kronor under bilkrisåren 2009-2012. Överkapaciteten i Europa räknas alltjämt till ungefär 3 miljoner bilar. Under senaste tillgängliga siffrorna för helårsresultat, 2012, gjorde Fiats europaverksamhet, GM Europa (som i huvudsak är Opel), Renaults europaverksanhet, PSA Peugeot Citroen förluster på sammanlagt 5,2 miljarder kronor.

 

 

 

 

 

 

 

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg
Fler bloggar