Undersökning visar trevande förhållande till 4G

Det är först när det finns en Iphone eller Android-telefon med 4G som den senaste generationens mobilteknik kommer att slå igenom brett bland svenskarna. Det hävdar en ny undersökning från mobiloperatören Tele2.

Bland de dryga 3 000 personer som svarade på undersökningen valde 428 att svara på frågan om vad som är viktigt när de går över till 4G under 2012. 2 574 valde att inte svara och har alltså inga som helst planer på att byta under året. Det är bara att konstatera att 4G/LTE har en bra bit kvar innan det verkligt breda genomslaget.

De tillfrågade fick också ange när de personligen tror att ”4G kommer att vara allmänt känt och användas av den breda allmänheten”. Här lyfter Tele2 fram att det  till stor del handlar om produkterna – till exempel tror 20 procent att det krävs en Iphone-telefon med 4G och 14 procent att det krävs en Android-telefon med 4G för att nå det breda genomslaget.

I pressmeddelandet säger Samuel Skott, affärsområdeschef för Tele2:s konsumentmarknad, att ”Produkterna är såklart extremt viktiga för 4G-succén. Bara det senaste kvartalet har det lanserats både en smartphone och en surfplatta med 4G-stöd. Och fler produkter kommer under 2012.”

Det är Samsung som börjat sälja LTE-versioner av Android-enheterna Galaxy SII och Galaxy Tab 8.9. Som användare märker man mest av den högre hastigheten när man använder dem som modem eller som hotspots. För den vanliga mobilsurfen är det andra saker som begränsar den upplevda hastigheten.

Men även om 60 procent av de som planerar att satsa på 4G under året i första hand tänker sig en mobiltelefon med tekniken så finns det siffror i undersökningsunderlaget som är betydligt mer intressanta. Till exempel anser 29 procent att det breda genomslaget kommer när nätet är fullt utbyggt samt att 46 procent tror att det kommer ”när operatörernas priser på 4G är jämförbara med dagens abonnemang (mobilt bredband ohc mobiltelefoni)”.

Kort sagt, när 4G är ett självklart inslag i såväl den hårdvara som man köper som i de abonnemang man vill ha, när tekniken inte längre innebär någon ytterligare kostnad jämfört med 3G. Det lär ta ett tag innan vi når fram dit.

Själv blev jag kontaktad av en säljare häromveckan som försökte övertyga mig om de stora fördelarna med att byta ut den fasta uppkopplingen hemma (Vi har 100/10 Mbit/s, fiber) mot en 4G-router. Han var inte helt lyckosam i sin argumentation. Argumenten om att det faktiskt  är en riktigt snabb uppkoppling som inte går att jämföra med gamla mobila bredband och att man får med en router så man enkelt kan dela uppkopplingen på andra datorer var inte lyckosamma.

Inte ens trumfkortet – att man minsann kan ta med routern till sommarstugan också – lyckades bita. Men det får väl någonstans erkännas att det åtminstone till viss del beror på att vi inte har någon sommarstuga att åka till.

Zynga sväljer ännu ett spelfenomen

Den nya spelvärldens största framgångssaga, amerikanska Zynga, har köpt OMGPOP, utvecklaren bakom omåttligt populära Draw Something. Enligt uppgift landar köpeskillingen på drygt 200 miljoner dollar.

Den digitala Pictionary-varianten Draw Something är en närmast osannolik framgångssaga. OMGPOP har släppt en bit över 30 spel tidigare och har sedan tidigare försökt få fart på konceptet bakom Draw Something på Facebook. Det var först när spelet släpptes till IOS och Android tog det fart ordentligt och i dag har det laddats ner över 30 miljoner gånger. Spelare i fler än 80 länder världen över har skapat fler än en miljard teckningar.

Att företaget bakom skulle bli uppköpt har varit i rykteskvarnen ett bra tag och att det skulle bli just Zynga som köpte det är knappast oväntat. Zynga har varit väldigt aktiva på uppköpsfronten, under förra året köpte man bland anant upp Bonfire Studios, den sociala webbläsaren Flock och Newtoy – utvecklarna bakom Words With Friends. Enligt teknikbloggen Techcrunch betalar Zynga totalt närmare 210 miljoner dollar för OMGPOP.

Det är mycket pengar för en spelutvecklare som bara haft en riktig hit, även om det råkar vara en väldigt stor framgång.

Men Zyngas största bidrag till spelvärlden är inte innovativa spelidéer, kreativ speldesign eller om spelkvalitet i den traditionella meningen. Zyngas verkliga bidrag till spelvärlden handlar om mätbarhet – företaget håller järnkoll på varje sekund i sina spel och vet precis vilka händelser i sina spel som gör att folk kan ge upp och lämna det till förmån för något annat. De gör konstant små förändringar i spelmekaniken för att hålla kvar spelarna ett tag till och om de väl vill lämna så har Zynga ett så stort utbud av andra spel att erbjuda – och de är bra på att marknadsföra dem – att det är sannolikt att någon som tröttnat på Cityville ger Castleville ett försök, eller hittar till Words with Friends eller något annat av företagets spel.

Det är väldigt genomtänkt, för att inte säga utstuderat. Och det fungerar. På Facebook finns några andra utvecklare som lyckats få till ett, kanske ett par, spel som nått upp till Zynga-nivå. Men ingen kommer i närheten i den totala sammanställningen.

Zynga är så stora att de blivit en faktor inför Facebooks kommande börsnotering – det sociala nätverket anses för beroende av spelutvecklaren.

Det finns gott om anledningar till varför Zynga vill köpa OMGPOP och Draw Something. Det är ju trots allt det största spelet just nu och även om Zynga har en tradition av att bygga egna varianter av framgångsrika spelkoncept så har OMGPOP haft flera år på sig att bygga ett team av utvecklare och designers. Där borde rimligtvis finnas en del talang som kan göra nytta även i framtiden. Men affären handlar inte bara om att köpa in talang, eller ens om en jätte som köper en utmanare för att man känner sig hotad. En viktig faktor är de tiotals miljoner människor som spelar Draw Something.

De är precis de människor som Zynga vill nå ut till med sina andra spel. Med Draw Something får de en utmärkt plattform för att sälja in sina nuvarande och sina kommande produkter. Och med deras noggranna mätmetoder och övertygande marknadsföring lär de locka en hel del nya spelare den vägen också.

 

En fråga om estetik och användarvänlighet

Nu har jag haft Sonys Xperia S som huvudtelefon i ett par veckor och börjar bli redo att skriva ihop ett test. Ni kan få den verkligt korta versionen direkt: Det är en bra telefon. Men den är inte perfekt.

En mer detaljerad redogörelse om fördelar och nackdelar med skillsmässobarnet Xperia S kommer om ett par dagar. Men först en liten kort iakttagelse. Xperia S följer rådande trender i mobilvärlden och saknar fysiska knappar på fronten. Precis som många andra är det en liten pekkänslig yta under skärmen som (utmärkt med tre mycket små vita prickar) får agera tryckyta åt Android-funktionerna ”bakåt”, ”hem” och ”meny”.

Avsaknaden av fysiska knappar gör det möjligt att bygga en mer avskalad och estetiskt tilltalande telefon. Det är också betydligt häftigare och coolare än att ha gammaldags knappar. Men knappar har flera fördelar ur ett användbarhetsperspektiv – det går att hitta dem utan att man tittar på vad man gör och man känner tydligt om man tryckt ner en knapp. Den typ av lösning som Sony använder förlitar sig istället på en lätt vibration för att ge feedback på att man lyckats trycka rätt.

Och även om det är en konst att få till en fysisk knapp på ett bra sätt – den får inte vara för lätt eller för trög att trycka på, den får inte kännas plastig och den får absolut inte sitta löst – så är det ännu svårare att få till en sån här peklösning så att den känns intuitiv att använda. Här har väl ingenjörerna bakom Xperia S lyckats..sådär.

Det är inte helt självklart var man ska sätta fingret och hur länge man ska göra det. Inte sällan känns det som att det är en fördröjning mellan det tillfället man önskar att systemet ska reagera på knapptryckningen och det tillfälle då det vibrerar till och visar att det faktiskt reagerar. Det är säkert inte fråga om många tiondelar av en sekund, om ens så mycket. Men det är tillräckligt för att vara ett irritationsmoment.

Men å andra sidan finns det exempel på raka motsatsen också. Bredvid på bilden ligger Samsung Galaxy Nexus, den första telefonen på marknaden med Ice Cream Sandwich, version 4 av Googles operativsystem. Där har man helt skippat knapparna under skärmen och istället byggt in dem som en del av gränssnittet på skärmen. Det har sina fördelar, framförallt går de att minimera om man exempelvis kollar på film eller tittar på bilder och det går att göra skärmen till en större del av telefonens front. Det har också sina nackdelar. Det är oerhört enkelt att komma åt knapparna av misstag. Till exempel ligger ”hem”-knappen precis under mellanslag på skärmtangentbordet. Innan man vant sig blir det gott om ofrivilliga knapptryckningar.

Båda lösningarna är snyggare och känns mer moderna än de forntida fysiska knapparna. Men ur ett användarperspektiv är de inte helt klockrena. Kanske är det ett tecken på den här skribentens stigande ålder, kanske ett tecken på något slags överdriven kinkighet – men jag måste säga att jag föredrar fysiska knappar.

 

Uppdaterad: Nu ligger testet ute för läsning: Skilsmässobarnet står sig bra

Våra mobiler kostar oss allt mer

Återförsäljarkedjan Phone House har gjort en sammanställning av de mest sålda abonnemangen i deras butiker under februari i år och jämfört med samma månad förra året. Slutsatsen är tydlig: Våra mobilabonnemang får kosta allt mer.

Förra året hamnade medelkostnaden för de 12 mest populära abonnemangen på 167 kronor i månaden med 499 kronor som högsta månadskostnad. I år är medelkostnaden för ett nytt abonnemang 290 kronor i månaden och det dyraste abonnemanget på topp-12 kostar 699 kronor i månaden.

Slutsatsen man kan dra är väldigt enkel och den viktigaste anledningen till det egenligen självklar. Vi är beredda att lägga allt mer pengar på mobiliabonnemang och vi gör det för att vi vill ha smarta telefoner, som både är dyrare i inköp (läs högre månadsavgift på abonnemanget) och som man vill ha ett dyrare abonnemang med datatrafik till.

Phone House räknar visserligen inte in rena avbetalningar på telefoner i statistiken, alltså det som ofta kallas ”förhöjd månadsavgift”. Men i många av de dyrare abonnemangen, hos exempelvis 3 och Telenor så är kostnaden för telefonen inbakad i månadskostnaden.

Det är lätt att tolka siffrorna som ett styrkebesked från mobiloperatörerna. Men det är inte alls säkert att en högre fast månadsavgift innebär en högre totalkostnad varje månad. Många överskrider inte de samtalsminuter och sms som ingår i månadsavgiften. För billigare abonnemang lär det vara en ganska liten andel som gör som min pappa, som troget betalar in sina 25 kronor varje månad för sin telefon som i princip bara används till att ta emot samtal och ta emot sms.

För de allra flesta är mobiltelefonen en betydligt viktigare del av livet än så; som socialt verktyg, som arbetsverktyg och som statusmarkör. Det har inte gått operatörerna förbi och just nu pågår en kapplöpning om att sätta ihop det mest attraktiva paketet med smarta telefoner och fastprisabonnemang.

Samtidigt höjs röster i branschen om att det börjar bli dags att byta strategi, att det inte är hållbart i ett längre perspektiv med fastprisabonnemang över huvud taget. Men som vanligt gör man bäst i att inte vara alltför petig när man jämför det som sägs med det som faktiskt görs.

Apple släpper in inspektörer

Apple APPLEKRITIK Den senaste tiden har Apple fått utstå allt hårdare kritik för arbetsförhållandena på de kinesiska fabrikskomplex där företagets produkter monteras. Med anledning av den hårda kritiken har Apple nu öppnat upp för inspektioner.

 

Från den här veckan kommer en oberoende organisation, Fair Labor Association, att inspektera Apples underleverantörer i Kina, däribland de ofta omnämnda Foxconn-fabrikerna i Shenzhen och Chengdu.

– Vi anser att arbetare överallt har rätt till en säker och rättvis arbetsmiljö och därför har vi bett FLA att oberoende utvärdera förhållandena hos våra största underleverantörer, säger Apples vd Tim Cook i ett pressmeddelande.

– Inspektionerna som nu pågår saknar motstycke inom elektronikbranschen, både till storlek och bredd, och vi uppskattar att FLA har gått med på att ta det ovanliga steget att namnge olika fabriuker i sina rapporter.

Resultaten av undersökningen kommer att publiceras i början av mars på webbplatsen www.fairlabor.org och under våren kommer liknande undersökningar att genomföras på fabriker som tillhör andra Apple-tillverkare som Quanta och Pegatron. I slutändan kommer inspektörerna att ha utvärderat omkring fabriker som monterar mer än 90 procent av Apples produkter.

Apple har ett viktigt mål: att tvätta sitt skamfilade rykte, att vända den dåliga publiciteten till något positivt. För det är ohyggligt svårt att kombinera rapporter om missförhållanden, missnöje och självmord hos underleverantörer med en till synes aldrig sinande flod av succéhistorier om försäljningsrekord och vinstrekord, där ett av de största problemen för företaget anses vara investerarnas ökande ilska över att inte få ta del av den insamlade kassan på närmare 100 miljarder dollar.

För även om Foxconn, Quanta, Pegatron och de andra fabriksjättarna monterar produkter åt de allra flesta hemelektronik-, mobil- och datortillverkarna, så är det ingen som kommer i närheten av Apples framgångar, varken ekonomiskt eller sett till popularitet. Det är en viktig förklaring till att just Apple lyfts fram som skurk i bevakningen, en annan anledning är att Apple är en av de största enskilda kunderna till fabrikerna och som sådan har stor makt att ställa krav

Men gensvaret torde inte ha blivit riktigt vad Apple förväntade sig. Å ena sidan har man fått positiva kommentarer. Sasha Lezhnev vid Enough Project, en organisation som fokuserar på just den här typen av frågor, säger till New York Times att ”Det här är en riktigt stor sak. Hela industrin måste följa efter och göra samma saker som Apple gör.”

Å andra sidan har valet av samarbetspartner också kritiserats. Till samma tidning säger Jeff Ballinger, ansvarig för Press for Change att ”Det finns mycket retorik från människor inom corporate social responsibility om att man vill förbättra arbetsvillkoren, men alla påtryckningar verkar gå i motsatt riktning – de försöker pressa ner priserna.”

Scott Nova, ansvarig för Worker Rights Consortium förklarar varför Apple kunde valt en bättre samarbetspartner för undersökningarna:

– Free Labor Association har gjort en del gott, men vi tycker inte att det är rätt att de kallar sig oberoende när de till viss del finansieras av företag.”

– Det enda sättet att mäta hur framgångsrika den här typen av undersökningar är att se om förhållandena blir bättre för arbetarna och vi ser inte det i de stora varumärkenas leverantörskedjor.

 

Tim Cooks första stora test

Apples nytillträdde vd Tim Cook har onekligen haft en ganska enkel resa hittills. Företaget fortsätter rada upp rekordresultat och rekordförsäljning och aktien går stadigt framåt på börsen. Företagets kassakista är välfylld.

I en artikel skriver Reutersjournalisten Poornima Gupta att det är just den välfyllda kassakistan som kommer att bli Tim Cooks första riktigt stora utmaning. För ett och ett halvt år sedan hade företaget samlat på sig strax över 45 miljarder dollar –redan det en enorm summa pengar. I dag, efter den senaste rapporten, sitter företaget på 98 miljarder dollar. Mer än dubbelt så mycket.

Apples stinna kassakista har länge varit något som fascinerat såväl analytiker som investerare. Det har talats om att den varit enormt viktig för att kunna säkra komponenttillgången, att den gjort det möjligt att verkligen pressa underleverantörer och att den förr eller senare kommer att användas till att köpa andra företag – bland annat mjukvarujätten Adobe har kopplats samman med Cupertinoföretaget.

 

Men ingenting har hänt och pengakistan har fortsatt att växa. Apple sitter nu på omkring 104 dollar per aktie och investerare börjar undra om det kommer någon utdelning, om det blir några återköp av aktier. Så länge aktien rusade uppåt och kassakistan låg på någorlunda rimliga nivåer så var de kritiska rösterna ganska få och ganska lågmälda.

I dag har Apple samlat på sig eget kapital motsvarande en fjärdedel av bolagets börsvärde.

Apple är inte heller kända för att vara särskilt aktiva placerare av sina pengar. Trygghet har länge varit ledordet och under räkenskapsåret 2011 gav den enorma kassakistan en avkastning på 0,77 procent, en liten uppgång från föregående år men en bra bit från de 5,27 procent man hade år 2007.

Företaget har inte heller gjort sig kända för extravaganta uppköp, istället föredrar man att köpa mindre företag som bara påverkar resultatet marginellt. Förra årets största utgiftspost var även den av det mer defensiva slaget – när man tillsammans med bland andra Microsoft köpte konkursade telekombolaget Nortels patentportfölj för 4,5 miljarder dollar.

Wall Street vill ha utdelning och många analytiker tror att de kommer att få det också, efter tisdagens uttalande att de för ”aktiva diskussioner” internt om vad de ska göra med pengarna.

– Det är tydligt att de försöker visa att de inte ignorerar problemet. Men det betyder inte att ett beslut är nära förestående, säger Michael Holt, analytiker på Morningstar till Reuters.

Andra är desto säkrare på sin sak:

– När Apple säger att de för ”aktiva diskussioner” kring vad de ska göra med med sin balansräkning, då tror vi att de förbereder marknaden för en utdelning under räkenskapsåret, säger Brian White, analytiker på Triconderoga Securities.

 

Protesterna verkar haft effekt

internet SOPA OCH PIPA Gårdagens protester mot de amerikanska lagförslagen SOPA och PIPA, där bland annat Wikipedia släckte ner sin sajt, verkar haft en del effekter. Flera senatorer har dragit tillbaka sitt stöd, men protesterna ser ut att fortsätta.

SOPA (Stop Online Piracy Act) och PIPA (Protect IP Act) är två amerikanska lagförslag som är på väg genom representanthuset respektive senaten. De båda förslagen ska göra det möjligt att strypa tillgången till utländska hemsidor som ”hänger sig åt stöld”. Lagarna kommer även att sätta stopp för USA-baserade betallösningar till sajter som har stulet innehåll eller förfalskade varor.

Bakom lagen står underhålningsbranschen, med skiv- och filmindustrin som främsta pådrivare. De menar att de lagar som ska skydda upphovsrätten och upphovsrättsinnehavarna är ineffektiva och inte ger något skydd mot utlandsbaserade sajter som The Pirate Bay. Med lagförslagen på plats räknar de med att piratkopieringen – som enligt branschens egna uträkningar kostar dem åtskilliga miljarder dollar varje år – kommer att minska kraftigt.

Flera teknik- och mjukvaruföretag har, genom Business Software Alliance, ställt sig bakom lagförslagen men i takt med att mer blivit känt och kritiken blivit större dragit tillbaka sitt stöd. Många av dem menar att de absolut är emot piratkopiering, men att de båda lagförslagen är för långtgående.

Det senaste som hänt kring lagförslagen är att Vita Huset den 14 januari kritiserade avsnitt av lagförslagen, framförallt ett krav att internetleverantörer och operatörer skulle tvingas använda DNS-blockering för att stänga av utländska förövarsajter inom USA:s gränser. Det är samma teknik som bland annat Kina använder för att stänga ute sajter som Facebook, Twitter och WordPress för landets invånare.

Just det kravet har lagförslagets påhejare dragit tillbaka. Men PIPA ska fortfarande upp till omröstning i nästa vecka, den 24:e januari och SOPA ligger en bit längre bak i processen.

Ju närmare omröstning man kommit, desto fler och desto mer högljudda har kritikerna blivit. De menar att de båda lagförslagen är rena beställningsjobb från skiv-, film- och underhållningsindustrin som lyckats i sitt lobbyarbete.

Samma kritiker menar att resultatet, om de båda lagarna går igenom, inte alls är det avsedda – att det blir svårare att dela upphovsrättskyddat material på internet –utan att man får ett internet där sajtägare tvingas gå in i en närmast polisiär roll för att hålla koll på allt material som användarna lägger upp.

Enligt Wikipedia skulle SOPA, i sin nuvarande form, kunna kräva att Wikipedia aktivt kollar varje sajt de länkar till för att försäkra sig om att den inte innehåller något olovligt material. ”En enda länk till en sajt med upphovsrättsskyddat material skulle riskera att hela sajten tvingas offline. Den tillit och öppenhet som ligger till grund för hela Wikipedia-projektet skulle vara hotat.”

Effekterna av lagförslagen ska inte bara hålla sig innanför USA:s gränser, utan påverka hela internet, som ju egentligen är ett enda stort globalt nät av länkar fram och tillbaka.

Journalisten Kjell Höglunds krönika i Journalisten har någon månad på nacken, men är fortfarande bland det vassaste som skrivits om SOPA och PIPA på svenska. Han berättar bland annat hur Michael O’Leary, den amerikanska filmlobbyn MPAA:s högsta chef, inför representanthuset först berömde lagen och sedan avfärdat kritiken mot den genom att hänvisa till att internet fortfarande fungerar i Iran och Kina.

Med sådana uttalanden är det svårt att inte hålla med kritikerna. Om Kina och Iran är måttstockarna är målet för underhållningsindustrins lobbyister att skapa ett internet som inte bara är reglerat utan som består av slutna enklaver där upphovsrättsinnehavare blir både kejsare, kungar och allsmäktiga härskare. Där deras intressen hamnar i centrum och deras vilja lag – ett internet där det faktiskt finns gränser som information inte kan passera.

Men nu har alltså flera senatorer, bland annat sju av de som var med och undertecknade PIPA, dragit tillbaka sitt stöd. Massiva protester och en växande opinion kan ha den effekten. Och att MC Hammer var ute och protesterade måste ju betyda åtminstone något?

Men det betyder inte att faran är över. Bara att lobbyisterna får sätta sig ner och fundera ut hur de ska göra för att vända opinionen och fundera ut hur de ska gå till väga för att få till nya lagförslag.

Internet 2011 i siffror

STATISTIKFEST Västeråsföretaget Pingdom driver en tjänst som håller koll på sajters upptid. De har också en blogg som ofta innehåller lite större och mer genomarbetade inlägg, som gårdagens inlägg där de listar enorma mängder siffror om internetåret 2011.

 

Inlägget är fullt av den där typen av siffror som fullständigt får en att tappa hakan:

 

2,1 miljarder människor är uppkopplade, 800 miljoner av dem finns på Facebook och 100 miljoner är aktiva på Twitter.

 

Det finns uppskattningsvis 100 miljarder bilder uppladdade till Facebook och varje dag laddas det upp 4,5 miljoner bilder på Flickr.

 

Om man slår ut antalet visningar på Youtube på hela Jordens befolkning landar man på hisnande 140 filmklipp per person.

 

Annat är lite nördigare, som att det var en tillväxt på 239,1 procent i antalet webbsidor som drivs på Apache. Men ett kul inlägg, från en blogg som är värd att uppmärksamma.

 

Ny Ipad i mars?

Ipad IPAD Nu är det dags för ännu en omgång rykten kring Apples Ipad, närmare bestämt nästa version av den. Enligt Bloomberg är det lansering och säljstart i mars som gäller.

 

Enligt nyhetsbyrån har flera källor berättat att Apples samarbetspartner, tillverkningsjätten Foxconn Technology Group, redan startat tillverkningen för att nå full kapacitet i februari.

Det är kanske den största nyheten i avslöjandet. Tidigare rapporter har varit betydligt mera svävande kring eventuell tidpunkt.

 

Övriga uppgifter är mest en upprepning av sådant som varit ute i ryktesmaskinen ett tag:

Högre upplösning: 2048×1536 pixlar. Apple ska följa samma fördubblingsmönster som tidigigare, vilket säkert lär uppskattas av många utvecklare, istället för att ge sig på någon lagomvariant.

Quad-core: Enligt uppgift ska Ipad 3 utrustas med Apples egendesignade processor A6, en Arm-baserad modell med fyra kärnor.

LTE: På Android-sidan har flera tillverkare antingen släppt eller visat upp surfplattor med stöd för nästa generations mobilteknik. Med Ipad 3 ska även Apple ta språnget mot de högre datahastigheter som tekniken erbjuder.

 

Tidigare rapporter har talat om bättre kamera, eventuellt samma variant som sitter i Iphone 4S och att Apple – enligt samma modell som Iphone 4 och Iphone 4S – väljer att behålla samma skal som föregångaren.

Ipad har varit en enorm succé för Apple. Ända sedan debutåret 2010 har det varit företagets näst största intäktskälla, bakom Iphone. Hittiills har företaget sålt fler än 40 miljoner surfplattor. Och positionen är fortfarande enormt stark, även om konkurrenter som Samsung, Asus och Amazon gjort framsteg det senaste halvåret.

Nya Facebook lyser med sin frånvaro

sociala nätverk FACEBOOK Det har gått ett tag sedan Facebook visade upp ”nya Facebook” och fick internetanvändare världen över att gå i spinn över planerna. Många var missnöjda, många var irriterade, många väntade på att äntligen få se något nytt på sajten.

Det var i september som Mark Zuckerberg visade upp nya Facebook – som inte bara skulle se snyggare ut utan dessutom ge användarna fler anledningar att tillbringa mer tid på sajten. Det skulle bli den största förändringen någonsin av sajten. Facebook gav visserligen inga exakta besked om lanseringsdatum, men talade om att det skulle handla om ett par veckor innan alla hade fått ta del av förändringarna.

Men än så länge har det inte hänt särskilt mycket. Ett par miljoner teknikintresserade lär ha skaffat ett utvecklarkonto för att slå på den nya profilen, men någon bred utrullning har inte skett. Förutom de ursprungliga lanseringspartnerna som exempelvis The Guardian och Spotify har inga andra appar på Open Graph dykt upp på sajten.

Nu skriver Wall Street Journals it-blogg Allthings D att det finns flera skäl bakom förseningarna. Bland annat vill Facebook skriva om Timeline så den blir snabbare, det ska även ha varit en del käbbel internt om själva konceptet med en tidslinje.

Dessutom finns det farhågor över en stämning angående namnet Timeline samt det evigt mörka molnet som aldrig lär lämna Facebooks horisont: den personliga integriteten.

Företaget har inte direkt en fläckfri historia när det handlar om att värna användarnas personliga integritet och det sista man vill ha innan den stundande börsnoteringen är en ny skandal a’la Beacon.

Liz Gannes, som har skrivit inlägget, väljer också att lyfta fram personliga observationer om att de nya funktionerna inte blivit så väl mottagna som man kanske hoppats.

För egen del kan jag bara hålla med om att de saker som släppts på hittills inte känns helt färdigt, polerat och genomtänkt. Idén med friktionsfri delning av material är kanske bra på pappret, men så länge algoritmerna bakom inte är bättre än nu så blir det mest irriterande – ganska ofta dyker det upp information om att någon ytlig bekant som jag inte har särskilt mycket gemensamt med har läst någon artikel på Guardian som inte alls väcker mitt intresse, eller att någon annan lyssnat på musik som är totalt ointressant för mig.

Det är egentligen ett klassiskt fenomen och det finns flera olika skolor för när man ska lansera en tjänst eller när man ska slå på en stor förändring. I ena änden finns de som förespråkar att man släpper så snart man har något att släppa och fortsätter släppa förbättringar enligt samma princip. I den andra änden ska man vänta tills man är helt hundraprocentigt nöjd innan det är dags att släppa. Facebook har tidigare fått kritik för att vara för snabba med att släppa nya funktioner och tjänster som inte fungerat perfekt. Kanske är det bra att man tar ett par vändor till för att snabba upp och fila på ”nya” Facebook?

Så tycker experterna om nya Volvo XC90

motor

”Den har lite Range Rover-vibbar.”

”Finanskrisen värst i hela världshistorien”

Bernanke

2008 slår den stora depressionen.

Datorn bakom det
svenska spelundret

Press play

Ny bok berättar historien om C64.

Telia Sonera visar upp kritiserade bolag

Stora investerare får besöka Kcell och Ucell.

”Viktigt att resan visar upp allt”

isacson

Får inte finnas några Potemkinkulisser.

Man bakom lyxvillor utreds för ekobrott

Stjärnarkitekten Wingårdh: Ingen rök utan eld.