Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

FACEBOOK Det har gått ett tag sedan Facebook visade upp ”nya Facebook” och fick internetanvändare världen över att gå i spinn över planerna. Många var missnöjda, många var irriterade, många väntade på att äntligen få se något nytt på sajten.

Det var i september som Mark Zuckerberg visade upp nya Facebook – som inte bara skulle se snyggare ut utan dessutom ge användarna fler anledningar att tillbringa mer tid på sajten. Det skulle bli den största förändringen någonsin av sajten. Facebook gav visserligen inga exakta besked om lanseringsdatum, men talade om att det skulle handla om ett par veckor innan alla hade fått ta del av förändringarna.

Men än så länge har det inte hänt särskilt mycket. Ett par miljoner teknikintresserade lär ha skaffat ett utvecklarkonto för att slå på den nya profilen, men någon bred utrullning har inte skett. Förutom de ursprungliga lanseringspartnerna som exempelvis The Guardian och Spotify har inga andra appar på Open Graph dykt upp på sajten.

Nu skriver Wall Street Journals it-blogg Allthings D att det finns flera skäl bakom förseningarna. Bland annat vill Facebook skriva om Timeline så den blir snabbare, det ska även ha varit en del käbbel internt om själva konceptet med en tidslinje.

Dessutom finns det farhågor över en stämning angående namnet Timeline samt det evigt mörka molnet som aldrig lär lämna Facebooks horisont: den personliga integriteten.

Företaget har inte direkt en fläckfri historia när det handlar om att värna användarnas personliga integritet och det sista man vill ha innan den stundande börsnoteringen är en ny skandal a’la Beacon.

Liz Gannes, som har skrivit inlägget, väljer också att lyfta fram personliga observationer om att de nya funktionerna inte blivit så väl mottagna som man kanske hoppats.

För egen del kan jag bara hålla med om att de saker som släppts på hittills inte känns helt färdigt, polerat och genomtänkt. Idén med friktionsfri delning av material är kanske bra på pappret, men så länge algoritmerna bakom inte är bättre än nu så blir det mest irriterande – ganska ofta dyker det upp information om att någon ytlig bekant som jag inte har särskilt mycket gemensamt med har läst någon artikel på Guardian som inte alls väcker mitt intresse, eller att någon annan lyssnat på musik som är totalt ointressant för mig.

Det är egentligen ett klassiskt fenomen och det finns flera olika skolor för när man ska lansera en tjänst eller när man ska slå på en stor förändring. I ena änden finns de som förespråkar att man släpper så snart man har något att släppa och fortsätter släppa förbättringar enligt samma princip. I den andra änden ska man vänta tills man är helt hundraprocentigt nöjd innan det är dags att släppa. Facebook har tidigare fått kritik för att vara för snabba med att släppa nya funktioner och tjänster som inte fungerat perfekt. Kanske är det bra att man tar ett par vändor till för att snabba upp och fila på ”nya” Facebook?