Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

PRESTANDA Jag har precis lämnat tillbaka mitt testexemplar av Asus Zenbook, testet gick i onsdagens tidning. Läste igenom texten igen och inser att jag inte riktigt spinner vidare på huruvida Ultrabooken verkligen kan bli den typ av frälsare som branschen hoppas på.

Testet ligger här. Där står det mesta om vad jag tycker om datorn. Kort sammanfattning: Jag gillar den, men tycker att pekplattan är jobbig. Men för att vara först ut i ett relativt nytt segment är det en väldigt bra maskin som bådar gott inför kommande modeller.

Frågan är om det är en tillräckligt intressant produktgrupp. Förra försöket att liva upp marknaden – den lilla, men ack så billiga, netbooken – var fel väg att gå. Användarupplevelsen var långt från hundraprocentig och den låga prisbilden lär ha bidragit till att devalvera det upplevda värdet av en pc. I takt med att Siba och de andra kedjorna pumpade ut netbookar för 3 000 kronor blev det mer ”rätt pris” för en pc för den stora massan.

Samtidigt har den snabba teknikutvecklingen knappast gynnat tillverkarna. Våra behov har inte vuxit i samma hastighet och något förenklat är det bara spelentusiasterna som har behov av att ligga ens i närheten av teknikens framkant med sina datorinköp och därmed behöver uppgradera ofta.

Lägg till lite mördande konkurrens, hård prispress (och lite makroekonomiska bekymmer) på det så är det inte konstigt att datorförsäljningen 2011 har svårt att ge samma vinstmarginaler till lika många tillverkare som datorförsäljningen 2006.

Som marknaden utvecklat sig så måste man hitta andra värden att sälja på. Det är här Ultrabooken kommer in som den möjliga frälsaren. Men oavsett hur fin och hur trevlig Zenbook (och de andra modellerna som är på väg ut på marknaden) än är så finns det gott om anledning att tvivla på hur effektfull deras entré kommer att bli.

Det går att prata om att priset fortfarande är ett par tusenlappar för högt, att ssd-enheterna fortfarande är lite för små (128 GB verkar standard). Det går att nämna att de har för få portar eller att det gärna hade gått att pressa ut ett par timmars användning till ur batteriet.

Pc-tillverkarna har fastnat i samma mönster som många andra branscher. Produkterna har helt enkelt nått en viss mognadsgrad och konsumenterna är inte lika lättflirtade som de en gång var. Vi har sett det förr. Tv-tillverkarna har svårt att övertyga konsumenter som redan har en platt 42-tummare hemma i vardagsrummet att köpa en ny tv bara för att den har 3D, eller är ”smart”, eller är någon centimeter tunnare. Samma bekymmer har tillverkare av trådlösa telefoner, skrivare, stereoapparater och elvispar och en mängd andra produkter.

Vi konsumenter köper nytt när den gamla går sönder, eller när det finns tillräckliga incitament för att byta upp sig. Förr löste det sig av sig självt för datortillverkarna – varje ny plattform var ett stort steg framåt som gjorde att man kunde använda sin dator till något nytt och som öppnade dörrarna till helt nya spelupplevelser.

I dag kan man få en dator med Intel Core i5, 4 GB minne, 1 TB hårddisk, dvd-brännare och riktigt hyfsat grafikkort för en bra bit under 10 000 kronor. Det behövs inte mer och det lär inte behövas särskilt mycket mer under ganska lång tid framöver. Och bortsett från spel finns det inte mycket den datorn klarar som en tre år gammal maskin med Core 2 Duo inte gör nästan lika bra.

År 2011 krävs det mer än det traditionella snabbare, kraftfullare för att entusiasmera andra än de verkliga entusiasterna. Frågan är om Ultrabookens tunnare, lättare är tillräckligt. På något sätt känns det som att det är samma gamla frälsare, fast i nya kläder.