Skivförsäljningen lyfter igen – trots branschens misslyckanden

digital musik DIGITAL MUSIK Nya siffror pekar på att det kan vara en efterlängtad vändning på gång för den ack så sargade amerikanska skivförsäljningen. Frågan är bara hur stor del branschen själva haft som pådrivare.

Efter en långvarig nedåtgående trend rapporterar Bloomberg nu att albumförsäljningen i USA vänt uppåt igen för första gången sedan 2004. I artikeln nämns flera möjliga faktorer bakom uppgången – fler storsäljare, lägre priser, fler plattformar för såväl distribution som marknadsföring och promotion samt tjänster för strömmad musik som Spotify och Rdio.

Visst går det att dissekera de olika faktorerna och argumenten bakom. Det går också att diskutera huruvida detta egentligen är något slags början på en vändning för den problemtyngda branschen eller om det bara är ett tillfälligt positivt hack i den nedåtgående spiralen.

Jag väljer dock att behålla de optimistiska och lätt verklighetsförvrängande glasögonen på ett tag till och letar efter en gemensam nämnare, söker efter en röd tråd i de anledningar som branschrepresentanterna själva väljer att lyfta fram som viktiga faktorer.

* Lägre priser: Uppenbart bra för konsumenterna.

* Fler plattformar för distribution och marknadsföring: Uppenbart bra för konsumenterna.

* Nya tjänster för strömmad musik, med allt vad det inneburit i form av nya sätt att upptäcka, lyssna på och betala för musik: Uppenbart bra för konsumenterna.

Inget av detta är sådant som skivbolagen själva drev igenom när marknaden började falla för runt tio år sedan. Ryggmärgsreaktionen var defensiv – existerande marknader och affärsmodeller skulle skyddas till vilket pris som helst och steget till den digitala världen behandlades som vilket formatbyte som helst – precis som när cd-skivan ersatte lp-skivor och kassetter så skulle konsumenterna betala en gång till för att få sin musik i digitalt format. Existerande storsäljare blev mallen för hur storsäljare skulle drillas, paketeras och distribueras.

Den där första impulsmässiga ryggmärgsreaktionen är inte alltid den bästa på lång sikt. Det där första självhävdelsebehovet, den första impulsen av hämndbegär är sällan särskilt konstruktiv eller fruktbar i ett längre perspektiv. Om man ser till hur diskussionen förs i dag och hur inställningen till digitala tjänster förändrats så tror jag att skivbolagen insett det.

Det nyligen förlängda samarbetet mellan Telia och Spotify är ett ganska bra exempel. I det pressmeddelande som skickades ut uttalade sig Sverigecheferna för de fyra stora skivbolagen om hur positivt de såg på samarbetet och hur viktigt det varit för den svenska musikmarknaden.

För inte särskilt många år sedan hade det varit fullständigt otänkbart att skivbolag hade applåderat en teleoperatör på det sättet. Telia är ju också en ISP – en internetleverantör – och i den jargong som gällde då var de den kanske viktigaste skurken bakom piratkopieringen – de tjänade ju pengar på att erbjuda uppkopplingen och de vägrade stoppa fildelningstrafiken.

För inte så hemskt många år sedan hade själva idén om Spotify verkat fullständigt bisarr, eller åtminstone totalt orealistisk. Men Daniel Ek och hans team lyckades övertyga skivbolagen om att satsa på modellen – ryggmärgsreaktioner till trots.

Däremot tror jag inte att samarbetsviljan är huggen i sten. Spotify och de andra strömmande musiktjäsnterna har en hel del bevisande kvar att göra. Ett samarbete förblir bara ett samarbete så länge båda parterna känner att de har något att vinna på att samarbeta. Och skivbolagens behov av intäkter från den digitala sidan lär inte minska, för även om albumförsäljningen i absoluta tal ökat i USA så har de sammanlagda intäkterna fortsatt ner även i år.

Lösningen på skivbolagens problem lär inte vara riktigt så enkel som att bara släppa in alla aktörer som vill göra något nytt och anlita en massa fokusgrupper och låta konsumenternas viljor diktera affärsplaner.

Men att se till att erbjuda produkter som konsumenterna vill ha till ett pris som de är beredda att betala för är åtminstone en början.

Visa kommentarer (8 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Olle Zachrison, chef SvD Näringsliv Läs reglerna i sin helhet

  • Anonym

    ”Den där första impulsmässiga ryggmärgsreaktionen är inte alltid den bästa på lång sikt.”
    Jag hävdar att den alltid är dålig och givet att de förstört vårt demokratiska samhälle med sitt lobbande om övervakning så var det definitivt dåligt den här gången.

  • Anonym

    Varför inte hoppa över ledet med skivbolag? Jag betalar idag för Spotify och skulle gärna betala mer för musik om jag visste att pengarna kommer direkt till artisterna och inte skivbolagen. I dag är det lättare att slå igenom utan ett skivbolag tack vare internet och jag tycker att fler artister borde antingen ge ut musik på egna etiketter eller ge ut det direkt i diverse digitala kanaler. När jag lyssnar på musik vill jag inte veta att en stor del av kostnaden går till marknadsföring. Jag tycker att stålbadet som musikindustrin genomgår är bra. 

  • Anonym

    För mig personligen så har skivindustrin verkat mer inskränkande på min frihet jämfört med vilken terroristorganisation som helst.

  • Anonym

    Wow! Homeland Security skulle kanske rikta sina insatser åt rätt håll… div lobbygrupper som korrumperar politik och rättsväsen i USA        ; ^ )

  • Anonym

    Nu är det inte riktigt så enkelt. Det finns många sätt att ge ut sin musik. Via ett annat skivbolag, du slipper alla kostnader. Eget skivbolag du bekostar allt och ger ut själv. Licensavtal du bekostar inspelningen och låter ett annat bolag ge ut samt ta övriga kostnader. Distributionsavtal du bekostar allt själv utom själva distributionen. Joint venture, du delar alla kostnader med ett annat skivbolag. Hur mycket artisten själv får i slutänden, beror alltså hur avtalet ser ut. För övrigt är det omöjligt att begära att en artist ska kunna, finansiera produkten, skriva låtarna, producera låtarna, plugga radio, göra video, ta alla administration, marknadsföra etc etc. Det är få som har möjligheten eller entreprenörsandan som krävs. En artist är oftast bäst när han/hon kan fokusera på just artistbiten. Med ditt resonemang får du sluta lyssna på radio för om inte artisten har skrivit låten går ju pengarna till upphovsmannen och det kan ju inte vara rättvist eller? Jag fattar vad du menar, men det är inte så enkelt tro mig.

  • Anonym

    Jag förstår vad du menar, men problemet stavas specialisering, dvs artisterna ska koncentrera sig på att vara bra på det som är deras del i kedjan – att vara artister. De är, trots allt, oftast inte speciellt insatta i marknadsföring, produktion, och allt som ingår. Vissa skulle säkert klara det, andra klarar knappt av att stava till Hasch.

    Edit: stavfel.

  • Anonym

    …genom att inte vilja underhålla dig helt gratis då, eller?

  • Anonym

    Genom att lobba för drakoniska lagar för övervakning, genom att köra ut DRM som gör köpta varor obrukbara i vissa (rimliga) situationer, genom att via oligopol hålla priset uppe och samtidigt trycka ner all konkurans, genom att införa skatt på tom media, genom att kriminalisera nästan alla i landet.

    Många av de lagar de pressar igenom har också en extremt kylande effekt på ekonomin och kanske mer viktigt – på den tekniska utvecklingen.

    Det är bara ett stickprov.

Borde införa varning för stökiga börsbolag

"Är lätt att bli upprörd på Nordic Mines".

FI utreder handel i Nordic Mines

börsen

Allt talar för att aktier har ”nakenblankats”.

”Varför är inflation
så förbaskat viktig?”

perspektiv

Joakim von Anka ger ett svar.

Sparare får betala SBAB:s fondäventyr

Avgifter kan höjas vid flytten till Nordnet.

FI: Bra tillfälle att minska ränteavdrag

Martin Andersson ser chans med nollräntan.

Bättre resultat för Svenska Dagbladet

Norska ägaren Schibsted vände till vinst.

Webb-tv

”Sverige måste leva så vi inte går i konkurs”

SvD går på jakt efter den ekonomiska krisen.

Tio tecken på om det råder kris

Bostäderna • Bilarna • Miljonärerna • Champagnen.