Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

PRISPRESS Efter månader av spekulationer landade det slutligen en surfplatta från e-handelsbjässen Amazon. Förhoppningarna är stora på nya Kindle Fire.

Amazon har skapat ett eget gränssnitt ovanpå version 2.2 av Android och dessutom byggt en egen webbläsare, Silk, som laddar hem och komprimerar sajter på samma sätt som Opera Mini gör. Men det är inte det som gör Kindle Fire intressant. Det är prislappen.

Kindle Fire kommer att kosta 199 dollar när den släpps i USA den 15 november. Det är mindre än hälften av vad Apple vill ha för sin Ipad. Det är inte heller särskilt konstigt. Kindle Fire är en betydligt enklare pryl med en mindre skärm. Amazon lär inte heller ha några direkta marginaler att tala om, kanske säljer de rentav Kindle Fire med en liten förlust.

Men inte heller det är särskilt konstigt. Kindle Fire är inte ett försök från Amazons sida att göra något större avtryck som hårdvarutillverkare. Det är inte heller ett försök att konkurrera direkt med andra surfplattor, åtminstone inte på samma villkor. Kindle Fire är – precis som Amazons tidigare e-inkbaserade läsplattor – ett verktyg för att öka försäljningen av filmer, e-böcker och appar till Android.

Det låga priset är tänkt att locka samma konsumentgrupper som KF Media vänder sig till med sin Dito-satsning här i Sverige – de som absolut skulle kunna tänka sig att köpa en läsplatta och fylla den med innehåll att konsumera, men som aldrig kommit i närheten av att köpa en – inte för att de inte har råd, utan för att ingen direkt ansträngt sig för att sälja en till dem, eller för den delen visa upp vilka vinster som finns med en surfplatta.

Prislappen är helt enkelt oerhört viktig för att nå massmarknaden. Och än så länge är det ingen som på allvar använt priset för att ta marknadsandelar från Apple, eller för att försöka bygga ut marknaden.

Fler bloggar