Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson
SOCIALA STRÖMMAR Spotify hade en framskjuten plats på gårdagens Facebookkonferens. Vd:n och grundaren Daniel Ek var först ut bland gästtalarna och företagets musiktjänst fick gott om utrymme under presentationen.
Anledningen är att tjänster som Spotify spelar en viktig roll i den kommande relanseringen av Facebook, där det blir möjligt att lyssna på musik, läsa nyheter och titta på film direkt på tjänsten. Användarna behöver alltså inte lämna Facebook för att läsa en artikel på Guardian eller för att lyssna på en låt på Spotify.
– Vi har jobbat ganska länge på det här. Det är en ganska djup integration mellan våra tjänster. Det är lite klurigare i och med att vi är en desktopklient, men det gör också upplevelsen bättre, säger Gustav Söderström, produktchef på Spotify.
– Det är det stora löftet med streamingtjänster, att du kan vara social med dem på ett annat sätt än om du laddat ner en fil. Vi har inte riktigt gjort slag i den saken förut.
Företaget har haft en enklare koppling till Facebook sedan förra våren och har på den tiden konstaterat att de som kopplat samman de båda tjänsterna både lyssnar på mer musik och på mer varierande musik än andra.
– Det verkar som att de användarna har roligare med Spotify. De är också mer troliga at bli betalande kunder, säger Gustav Söderström.
I veckan berättade Spotfiys vd Daniel Ek i en intervju med CNBC att man har fler än 2 miljoner betalande användare.
Samtidigt som det nya samarbetet med Facebook blev offentligt så passar Spotify också på att släppa kraven på att nya användare i USA ska ha en inbjudan.
Med 800 miljoner aktiva användare, varav fler än hälften av kontona är aktiva dagligen, är Facebook också en tämligen bra yta för att exponera en tjänst för nya användare.
För Facebookanvändare som inte har ett Spotfykonto blir det också betydligt enklare att skapa ett. Ett klick på play-ikonen bredvid en länk på sajten och installationsprocessen är igång. Det går dessutom att logga in med Facebookkontot. Enligt Gustav Söderström behövs det bara fyra klick innan Spotifyklienten är installerad och musiken börjar spelas.
– Det blir en betydligt mindre inträdesbarriär för nya användare som kanske inte ens hört talas om Spotify tidigare.
Fler bloggar