Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

OMSTÖPNING Förändringens vindar blåser på datorjätten Hewlett-Packard efter att företaget gått ut med planer på att knoppa av datortillverkningen och lägga ner sina satsningar på mobiltelefoner och surfplattor.

Samtidigt bekräftar man Wall Street-rykten om att man planerar att köpa brittiska mjukvaruföretaget Autonomy för den nätta summan av 10,2 miljarder dollar.

Det kan låta märkligt att världens största datortillverkare, med runt 20 procent av marknaden enligt siffror för det fjärde kvartalet förra året, är så öppna med sina planer att sälja av verksamheten.

Men pc-marknaden är inte vad den en gång var. I dag präglas den av stentuff konkurrens, vikande priser och kraftigt krympande marginaler och i ett längre perspektiv pressas den av såväl ny teknik som surfplattor och kanske även av ett bristande intresse från konsumenterna i takt med att prestandan även på de billigaste maskinerna blivit riktigt bra.

Hårdvarutillverkning utgör en stor del av HP:s omsättning, men bara en bit över 10 procent av vinsten. Det är inte konstigt att HP väljer att fly fältet och istället satsa på konsulttjänster, företagslösningar och mjukvara. Marginalerna är bättre och det är en strategi som fungerat för andra tidigare – IBM har gått mer eller mindre som det ordstävsberömda tåget efter att de sålde sin pressade datortillverkning till kinesiska Lenovo.

HP räknar med att det kommer att ta 12 till 18 månader att bestämma sig för vad man ska göra av pc-tillverkningen. För att genomföra förändringarna räknar företaget med att bokföra omstruktureringskostnader på totalt en miljard dollar.

Det finns också en enorm prestigeförlust i den här omstöpningen. Hewlett-Packard har jobbat hårt för att nå positionen som världens största pc-tillverkare. Till exempel köpte man konkurrenten Compaq för närmare 25 miljarder dollar år 2002

För mobiltelefon- och surfplattesatsningen lär det sura äpplet smaka ännu värre för företagsledningen. Det var bara så sent som förra året som man köpte Palm för en bit över en miljard dollar för att komma åt deras Web OS, och det var inte alls länge sedan som HP-chefen Leo Apotheker själv höjde HP Touchpad till skyarna och kallade den för en seriös utmanare på en snabbt expanderande marknad. I dag tar man första steget bort från konsumentmarknaden.

 

Uppdaterat: Lyssna på när Leo Apotheker förklarar HP:s nya strategi:

Leospeaks81811 by ahess247