Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

APPLE Nu börjar sammanställningarna för det andra kvartalet på mobilmarknaden trilla in. I förra veckan skrev Strategy Analytics att Apple tar över förstaplatsen på smarphonemarknaden med sin Iphone. Nu stämmer analytikerjätten IDC in i kören.

I ärlighetens namn så är det lika mycket en fråga om att Apple passerar Nokia som att Nokia rasar och släpper förbi Nokia och Samsung. För i takt med att konkurrenterna gått framåt har den finska mobiltillverkarens kräftgång blivit mer och mer av ett fritt fall.

För första gången sedan 2009 sålde Nokia färre än 20 miljoner smartphones. Under det andra kvartalet 2010 sålde företaget 24 miljoner smartphones och var obestridlig etta på världsmarknaden – de hade fortfarande varit nummer ett i år med den försäljningen. Samma period i år sålde Nokia 16,7 miljoner smartphones enligt IDC:s siffror.

I sin analys konstaterar IDC att Nokia är inne i en stor förändringsfas. Det är ett annat sätt att skriva att företaget befinner sig i kris. Senare i år väntas företagets första telefoner med Windows Phone 7, den plattform som Nokiachefen Stephen Elop valt som huvudspår för att konkurrera med IOS och Android. Under tiden släpper man fortfarande Symbiantelefoner i någorlunda stadig takt.

De blir visserligen något bättre för varje ny generation, men systemet känns hopplöst daterat i jämförelse med IOS och Android och konsumenterna håller således på att tappa intresset helt. Symbian är fortfarande bara en nödlösning för Nokia.

För bara någon månad sedan visade Nokia upp företagets första Meegobaserade telefon, den snygga Nokia N9. Men Meego är bara ett sidospår för Nokia, en dyrköpt hobby som kostat många år av utveckling.

Med en föråldrad nödlösning och ett sidospår som inte ens börjat säljas som främsta konkurrensmedel är det inte så konstigt att man tappar marknadsandelar. Det är nästan så att det är lite imponerande att man trots allt lyckas sälja 16,7 miljoner telefoner. Men då glömmer man att Nokia haft en förkrossande stark  ställning på många mindre utvecklade marknader, med ett välutbyggt distributionsnät.

I jämförelse gick Apple från att skeppa 8,4 miljoner Iphones andra kvartalet 2010 till 20,3 miljoner exemplar samma period i år. Det är en imponerande ökning på 141,7 procent, framförallt med tanke på att företagets flaggskepp Iphone 4 är ett år gammal.

Än mer imponerande är dock Samsungs framfart. Den koreanska elektronikjätten passerar även de Nokia genom att gå från 3,6 miljoner sålda smartphones andra kvartalet 2010 till 17,3 miljoner sålda samma period i år.