Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

APPLE I går höll Steve Jobs återigen hov på Apples utvecklarkonferens WWDC. Nyheterna som presenterades motsvarade, men överträffade kanske inte, förväntningarna: Nya versioner av OS X och IOS samt Icloud – en omstart av företagets molnstrategi.

 

 

Precis som Apple aviserat på förhand handlade måndagens presentation endast om mjukvara. Ingen ny Iphone eller någon annan hårdvara med andra ord. Något kondenserat handlar de största förändringarna inom de tre områdena om:

 

OS X 10.7 Lion

Ny version av Apples operativsystem för Mac. Levereras numera digitalt via Mac App Store. Mycket av nyheterna verkar ha hämtat åtminstone inspiration från mobilsidan: fler mutlitouchgester i operativsystemet, ett nytt helskärmsläge för program och Mission Control – ett nytt sätt att hantera det som körs för tillfället, en slags sammanslaget Spaces och Exposé. Alla tillgängliga program finns numera samlade i Launchpad och i Mac App Store har man slagit på möjligheten att köpa saker direkt inifrån program. OS X Lion innehåller dessutom en ny version av e-postprogrammet Mail. Släpps i juli.

Apple fortsätter på samma sätt som med de senaste uppgraderingarna av OS X. Några nyheter, några förbättringar och ett överkomligt pris för uppgraderingen (229 kronor). Få användare lär tycka att det är ett överpris och de som uppgraderar kommer att känna att de har en lite fräschare dator. Bra för Apples image och bra för användarna.

 

IOS 5

Den nya versionen av IOS kommer att fungera på alla modeller som kan köra IOS 4.3, från Iphone 3GS och uppåt. Den kanske viktigaste förändringen kallas Notification Center och är Apples försök att fixa till det ganska osmididga nuvarande systemet där meddelanden och dialogrutor från appar helt enkelt avbryter det man håller på med för tillfället. Allt detta kommer nu att samlas i en egen avdelning, som man enkelt kommer åt genom att svepa neråt över hemskärmen. Det hela är inte helt olikt hur den här typen av information hanterats i Android sedan starten.

Apple har även byggt in Twitter i flera appar så att det blir lättare att dela med sig av länkar och bilder till tjänsten. Webbläsaren Safari har numera inte bara flikar utan dessutom stöd för något som Apple kallar Reading List som gör ungefär samma sak som Instapaper och Read It Later – en lösning för att läsa saker senare, med synkronisering. Dessutom får kameraappen en välbehövlig makeover, bland annat med en genväg från låsskärmen och möjlighet att använda volymknapparna som slutare.

I och med nästa version av IOS kommer man inte längre behöva en dator för att kunna aktivera och använda en Iphone eller Ipad. Aktivering och uppdatering kommer att kunna göras över wifi eller mobilnät.

Bland nytillskotten kan Imessage bli intressant, programmet fungerar ungefär som sms, fast är gratis och fungerar bara mellan IOS-enheter. IOS 5 släpps i höst.

När det gäller IOS är det lätt att kritisera Apple för att de lånar friskt från konkurrenter och inte direkt ligger i evolutionens framkant. Men det är också något av styrkan i plattformen. Apple och Iphone har en så pass stark ställning att de inte behöver ta i särskilt mycket. I nuläget räcker det gott att ha en fungerande produkt. Att det dessutom går att uppgradera en i sammanhanget så pass gammal modell som 3GS till den absolut senaste versionen är ett ganska bra exempel på Apples filosofi – och ett litet långfinger mot Android-tillverkare som inte lyckas pusha ut den senaste versionen av operativsystemet till betydligt nyare telefoner än så.

 

Icloud

Förhandsuppgifterna om Apples nya molntjänst Icloud stämde ganska väl överrens med vad som faktiskt presenterades. För musik är det en rak utmanare till Amazon Cloud Player och Google Music, få tillgäng till din musik från flera olika enheter genom att den strömmas från Apples servrar. Några saker sticker ut med Apples satsning. All musik som köps via Itunes Store kan laddas ner till tio olika enheter och med Itunes Match behöver man inte ägna sig åt någon tidsödande verklig överföring, om ens musik finns i Ituneskatalogen blir de automatiskt tillgängliga via Icloud.

Det kostar däremot extra, 25 dollar per år. Därmed har Apple lyckats få till ett avtal med skivbolagen där man faktiskt tjänar pengar på vad som i många fall är olovligen nedladdad musik.

Men Icloud är inte bara musik. Förutom en slags Itunes-i-molnet innehåller tjänsten även Photostream för bilder, Contacts, Calendar, Mail, App Store, Ibooks, Documents-in-the-Cloud och Backup. Med 5 Gb lagringsutrymme kostar Icloud inget extra att använda.

Icloud kommer under hösten, i samband med lanseringen av IOS 5.

I och med Icloud har Apple gjort ett fullständigt omtag på sin misslyckade molnplattform Mobile Me. Borta är den obligatoriska betalningen och förhoppningsvis de tekniska problemen. I och med lanseringen av Icloud försöker man få ut den här typen av tjänst till en verkligt bred massa och i och med att funktionerna kommer att finnas inbyggt direkt i apparna så ska den breda massan inte ens behöva sätta sig in i hur det hela fungerar för att kunna använda det. Eller som Steve Jobs uttryckte det under presentationen: ”It just works…”

Nu återstår bara att se om företaget lyckas leverera också.