X
Annons
X

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

SHOPPINGTJÄNSTER Den sociala shoppingmarknaden formligen exploderar. Här i Sverige poppar kupongtjänster och dagliga lokala deals upp som svampar ur marken. I dag lanserar Facebook sin variant på temat, Check-in Deals på den svenska marknaden.

 

Tjänsten har funnits i USA sedan förra året och har sedan dess bland annat lanserats i Storbritannien och Frankrike.

Facebook Check-in Deals beskrivs bäst som ett tillägg till incheckningstjänsten Places som finns i företagets mobilapp. Med Places kan man dela med sig av var man befinner sig genom ett enkelt knapptryck. I och med Check-in Deals dyker det upp en liten gul symbol kring företag som har en aktiv deal i listan över närliggande platser att checka in på.

Vid lanseringen i dag kommer snabbmatskedjan McDonald’s, sportkedjan Stadium och Statoils bensinstationer att ha erbjudanden i tjänsten. Till exempel erbjuder McDonald’s en gratis mellan milkshake till incheckade gäster som köper en av deras kampanjmenyer.

Om man väljer att utnyttja erbjudandet kommer det att synas för ens Facebookkontakter, sida vid sida med incheckningen. Enligt Facebooks Nordenchef Martin Ingemansson är detta ett första stadie av tjänsten. Längre fram kommer man att öppna upp den för andra företag och göra det möjligt att skapa lokala erbjudanden. Som det är nu är det de tre inbjudna företagen som kommer att köra ett erbjudande var. Förhoppningen är att skala upp Check-in Deals under hösten.

Att det här skulle komma lär knappast ha varit en överraskning. Facebook Places är i sig en tämligen menlös liten funktion. Konkurrenter som Gowalla och Foursquare kan båda posta incheckningar till Facebook och har dessutom någon form av spel- eller tävlingsmoment med poäng och andra belöningar. Att Facebook skulle koppla på någon form av deals-tjänst på Places är givet.

Nu är den här typen av mobila erbjudanden ingenting nytt, varken globalt eller på den svenska marknaden. Till exempel har flera företag erbjudit liknande saker via Foursquare och svenska Rabble distribuerar rabattkuponger via sin app till Iphone och Android.

Facebook har dock en stor fördel i att de redan från början har ungefär 2 miljoner svenskar som använder Facebook i mobilen och ytterligare en bit över 2 miljoner svenskar som kan börja använda företagets mobilapp.

När Check-in Deals är fullt utbyggd finns alla möjligheter för att det ska bli ett getingbo av erbjudanden från allt från lokala småföretag till stora rikstäckande kedjor. Först då kommer det att bli en

Att checka in på McDonald’s och erkänna för alla sina vänner att man käkar hamburgare är, ur marknadsföringssynpunkt en ganska värdefull handling. Frågan är om särskilt många kommer att tycka att en mellanstor milkshake i valfri smak är tillräcklig ersättning för den gratisreklamen.

Oavsett vilket passar Check-in Deals bra in i Facebooks filosofi kring marknadsföring, där interaktion mellan annonsör och kund samt viral spridning av reklambudskap och varumärkespreferenser är en central deal. Check-in Deals ger företag en koppling mellan Facebookanvändare och deras fysiska plats på ett sätt som inte varit möjligt tidigare.

För oss användare kommer det åtminstone att innebära att det numera finns ytterligare ett ställe att leta efter rabattkuponger på.