Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

DIGITAL MUSIK Om någon tvekat tidigare så visar dagens nyheter att Spotify har siktet högt ställt. Apples Itunes Store – världens största musikbutik –  är den tydliga måltavlan.

 

Förändringarna i gratistjänsten häromveckan – begränsningar i lyssningstid varje månad och begränsningar i hur många gånger man får lyssna på en låt – har väckt en hel del känslor, men väntas också locka över en del gratisanvändare till premiumtjänsten.

I min bekantskapskrets har det funkat. Den senaste tiden har åtminstone en person om dagen i mitt Facebookflöde deklamerat att de numera betalar för att använda Spotify.

 

Att börja sälja musik är ett sätt att kompensera för en del av de gratisanvändare som blir över – ett sätt att fånga in ytterligare en grupp gratisanvändare – för vilka Spotifys streamingmodell inte är tillräckligt intressant för att de ska vara beredda att betala för den men där musikintresset är tillräckligt stort för att de ska vara beredda att betala för att få sina spellistor i sin Ipod eller mobiltelefon.

 

Spotify har velat få till de här funktionerna under lång tid och det har tagit nästan ett år att få ordning på allt från programmering till avtal. Förhoppningen är att fler av gratisanvändarna ska bli mer aktiva, återkommande användare. Om de inte är beredda att betala för att strömma musik, så kanske de är beredda att betala för att köpa låtar till sin Ipod?

 

Oavsett hur mottagandet blir är det ett ganska kaxigt steg, att bygga ut tjänsten så att många kan fortsätta sitt musiklyssnande precis om vanligt, men göra det helt utan att blanda in Apples ekosystem med Itunes och Itunes Store.

Samtidigt går det att vända på det hela och tänka på det som ett ganska ängsligt beslut att satsa på en traditionell affärsmodell och ett traditionellt synsätt på musikkonsumtion – där ägandet av musik fortfarande betyder något. Med det synsättet blir Spotifys besked närmast ett steg tillbaka från det streamingspår som utgjorde tjänstens grund i början.

 

Å andra sidan så innebär det i slutändan att Spotify nu kommer att kunna tillgodose fler kundbehov än tidigare och det kan inte vara något dåligt.

Fler bloggar