Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

STRÖMMAD MILSTOLPE För nästan exakt två år sedan nådde Spotify milstolpen en miljon användare. I dag meddelar den svenska musiktjänsten att det är dags för nästa milstolpe – en miljon betalande användare.

Daniel Ek, vd och grundare, berättar för Financial Times att en miljon betalande användare motsvarar omkring 15 procent av företagets aktiva användarbas på 6,67 miljoner människor, som enligt företagets definition har använt tjänsten de senaste 30 dagarna.

15 procent är en stark siffra för vilket företag som helst med den här typen av affärsmodell med en gratis annonsfinansierad grundtjänst och en betaltjänst med ytterligare funktioner. Tidigare har analytiker och branschtyckare snarare pratat om att strax under 10 procent av användarna betalat för tjänsten.

Utan att ha någon direkt insyn i Spotifys räkenskaper så kan man konstatera att den här siffran är oerhört viktig. Intäkter från prenumeranter lär inte bara överstiga de från annonsörer, de är också mer stabila. Dessutom sänder det ett viktigt budskap till skivbolag – att folk faktiskt är villiga att betala för att lyssna på musik trots att Spotify har en gratistjänst också.

Enligt uppskattningar gör det också Spotify till världens största streamingtjänst. Amerikanska Rhapsody, den kanske största konkurrenten, berättade nyligen att de har omkring 750 000 betalande användare. Nyare tillskott som norska Wimp och Zennström-backade Rdio lär vara avsevärt mindre.

En vitkig faktor bakom den snabba tillväxten – från en miljon användare till nästan sju miljoner användare på bara två år – är gratistjänsten. Det gör tjänsten omedelbart användbar för en stor skara användare.

I höstas talade Spotify om att man hade omkring 500 000 betalande användare och enligt ett uttalande från USA-ansvarige Kenneth Parks ökar antalet betalande användare dubbelt så snabbt som antalet gratisanvändare. En viktig faktor är bakom detta är Spotifys målsättning att finnas på så många tekniska plattformar som möjligt – man måste betala för att kunna lyssna från något annat än Windows- och OS X-klienten. Givetvis är mobiltelefonen viktigast, men även samarbeten som det med Sonos och det med Logitech lär locka betalande användare.

Spotify är alltså störst i världen, utan att ha någon närvaro på världens största enskilda marknad – den amerikanska. Paradoxalt nog är det just den freemium-modell som varit så framgångsrik här i Europa som orsakat problem i USA. De stora skivbolagen sägs vara oroliga att gratis tillgång till deras musikbibliotek kommer att underminera marknaden för den digitala styckeförsäljningen som redan visat tecken på att stagnera – utan att erbjuda nya trovärdiga intäktsströmmar.

Med en miljon betalande kunder känns den värdering på en miljard dollar som cirkulerat i samband med ryktena om en pågående investeringsrunda i storleksordningen 100 miljoner dollar från bland andra ryska Digital Sky Technologies och Kleiner Perkins Caufield mer greppbar. Att lyckas ta betalt på nätet är fortfarande något av en helig graal i de här sammanhangen.

Fler bloggar