Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

APPLELANSERING Till mångas glädje och säkert även till mångas förvåning var det den sjukskrivne vd:n Steve Jobs som äntrade scenen och presenterade uppföljaren till Apples surfplatta Ipad.

Som brukligt började presentationen med lite sifferskryt:

• Apple har sålt drygt 100 miljoner Iphones och 15 miljoner exemplar av Ipad.

• Det finns fler än 350 000 appar i App Store. 65 000 av dem är Ipadspecifika.

• Utvecklare har hittills tjänat 2 miljarder dollar på sina IOS-appar.

• Företaget har sålt fler än 100 miljoner böcker genom Ibooks.

Och en siffra som sticker ut lite extra:

• Det finns 200 miljoner konton med AppleID med konto- eller kreditkort knutna till sig.

Enligt Apple själva kan det vara den största samlingen av samtliga internettjänster, även om man garderar sig lite med att påpeka att Amazon inte går ut med sina siffror ordentligt. När betaltjänster i mobilen och NFC-teknik ser ut att bli en allt troligare framtidslösning kommer detta att spela stor roll för Apple. De kommer att kunna fortsätta sin affärsmetodik; att äga alla led i kedjan och på så vis behålla kontrollen över hela intäktskedjan.

Så till själva Ipad 2, huvudnumret på dagens tilldragelse. Den nya modellen är tunnare och lättare än originalet, har två processorkärnor i stället för en och rejält förbättrat grafikchip. Tvåan har en kamera på baksidan och en på framsidan, samt stöd för Photobooth och Facetime. Dessutom finns den i både svart och vitt.

Om Apple var ”ställt mot väggen” inför lanseringen – som min kollega Daniel Kederstedt skrev på Wall Street-bloggen tidigare i dag – så gav dagens presentation inte direkt något svar på tal. Den Ipad 2 som Steve Jobs presenterade är i allt väsentligt samma Ipad 2 som analytiker, fans och tekniktyckare förväntat sig. Det verkliga glädjeämnet för Apple var att det var just Steve Jobs som gick upp på scenen och höll mässa, sjukskrivningen till trots.

– Vi har jobbat med den här produkten ett tag och det är klart att jag inte vill missa den här dagen, sa Steve Jobs.

Applechefen passade även på att driva lite med konkurrenterna som hamnat rejält på efterkälken med sina surfplattor – inte bara är de senare ut på markanden, de har inte lyckats ta några större andelar från Ipad och ingen har lyckats leverera en produkt med motsvarande prestanda till motsvarande pris.

Ipad 2 börjar säljas i USA den 11 mars. Sverige (och ytterligare 25 länder) får vänta till den 25 mars.

Fler bloggar