Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

KORT VÅGLÄNGD Google Wave skulle revolutionera hur vi kommunicerar på nätet. Så blev det inte. Nu, ett drygt år efter lanseringen, väljer Google att dra ur proppen för den tidigare så omhuldade satsningen.

I ett blogginlägg skriver Urs Hölzle, vice operativ chef på Google, att ”Wave inte nått ut till användare i den utsträckning vi hade önskat”. Vidare skriver han att tjänsten kommer att hållas vid liv åtminstone fram till årsskiftet och på längre sikt räknar han med att tekniken kommer att dyka upp i andra Google-projekt. Mycket av funktionerna i Wave har redan släppts som öppen källkod och sökjätten kommer också att erbjuda verktyg som gör det lättare för användarna att flytta sin information från Google Wave.

Att Google lägger ner Wave är inte särskilt förvånande. Tjänsten lockade helt enkelt inte tillräckligt många användare. Min gissning är att alltför få såg någon riktig användning för den. Själv har jag kanske skapat fem ”vågor” det senaste året. Samtliga hade gått lika bra att sköta via e-post eller direktmeddelanden.

Frågan är hur Google tänkte med lanseringen. Ville de att Wave skulle bli en ny plattform för masskommunikation, som ett slags arvtagare till e-post eller chat? I så fall borde de byggt in funktionaliteten direkt i Gmail istället för att lansera det som en fristående tjänst. Och om de ville få rejält med användare till tjänsten – för att överhuvudtaget ha en chans att få användarna att anamma det ganska nyskapande konceptet – varför valde man ett restriktivt invite-system?

När hajpen var som värst såldes invites på Ebay för närmare 2 000 kronor styck. Själv fick jag förfrågningar från såväl vänner och kollegor som människor jag aldrig hört talas om. Wave var oerhört hett. Men sedan dess har inte mycket hänt. Google har visserligen slagit upp dörrarna till tjänsten och den är något mera stabil i dag än vid lansering, men den ser likadan ut och klarar av ungefär samma saker.

Nej, i dag är det bara att räkna Wave som ytterligare en av Googles inte helt klockrena satsningar inom det sociala, Lex Jaiku/Dodgeball/Orkut. Får se hur lång tid det tar innan Buzz hamnar på listan…