Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

MOBILA OS Samsung har lanserat sin
första telefon med Bada, företagets nya och egenutvecklade
operativsystem för mobiltelefoner. Tekniknörden inom mig är
nyfiken, men som konsument är jag totalt ointresserad.

På västmarknaderna finns i dag,
förutom Samsung Bada, åtminstone åtta någorlunda
konkurrenskraftiga mobila operativsystem för mer
avancerade telefoner. (Apples iOS, Android, Blackberry, Windows
Phone, Symbian, Meego, Limo Foundation och kanske Palm WebOS). Det är
för många.

Jag behöver inte Bada och jag har svårt att tro att du eller någon annan behöver det. Marknaden är redan i dag så fragmenterad att den
är svåröverskådlig för konsumenter och svårmanövrerad för
utvecklare som måste prioritera en eller kanske ett par plattformar. Det i
sin tur ger ett sämre utbud för konsumenterna.

Många har varit inne på samma spår tidigare. Men att Samsung ändå gör ett försök och känner att de
behöver Bada är helt logiskt.

I takt med att vanliga konsumenter fått
upp ögonen för smartphones och valet av smartphone kommit att
handla mer och mer om mjukvara och allt mindre om den underliggande
hårdvaran har operativsystemet hamnat allt mer i fokus. De flesta
konsumenter väljer i dag mobiltelefon efter helt andra
kriterier än man gjorde för bara tre år sedan. Operativsystemet
har blivit en viktig faktor och utbudet av applikationer är en
central beståndsdel.

Att Apple ligger bakom den här utvecklingen lär
inte komma som någon direkt överraskning. Det Apple gjort med sin
Iphone saknar motstycke i mobilhistorien. Samma dag som man slog upp
portarna för App Store inleddes ett paradigmskifte som varenda aktör
på marknaden har varit tvungna att förhålla sig till.
Cupertinoföretaget kontrollerar hela Iphone-ekosystemet och tjänar
pengar på så gott som varje led i näringskedjan, från själva
telefonen till applikationsförsäljningen och snart även annonserna
i applikationerna. Det är en unik position som samtliga konkurrenter
lär vara rejält avundsjuka på.

I fallet Samsung, ett gigantiskt
elektronikföretag som haft rejäl medvind på mobilsidan de senaste
åren, är incitamenten för att satsa på ett eget operativsystem –
på att bygga upp ett eget välfungerande ekosystem – helt enkelt
för många och för lockande. De potentiella fallgroparna är många,
men precis som min kollega Tomas Augustsson skrev i sitt test av Samsung Wave, så måste bolaget snabbt få utvecklarna att utveckla
program av hög kvalitet till plattformen.

Det samma gäller Nokia och Symbian OS.
Den finska mobiltillverkaren må vara världens största, men på den
här marknaden har man hamnat lite på mellanhand. Med Symbian OS
hade Nokia egentligen ett enormt försprång, åtminstone sett till
antalet sålda enheter och global närvaro. Dessvärre verkar man
tagits på sängen av såväl pekskärmarnas genomslag som
konsumenternas vilja att installera egna spel och program på sina
telefoner. Symbian har heller inte utvecklats i takt med
konsumenternas förväntningar och en titt i Ovi Store är ingen
imponerande upplevelse jämfört med Apples App Store eller Android
Market. Men Nokia lär inte ge upp.

Det lär inte Microsoft göra heller.
Precis som Nokia har mjukvarujätten hamnat rejält på efterkälken.
Det finns för många synergier med bolagets övriga verksamhet för
att göra något annat än satsa stort på nästa version av Windows
Phone (tidigare Windows Mobile). Men Microsoft lär få kämpa hårt
med Google och Android, inte minst för att de riktar in sig mot
samma mobiltillverkare för att sprida plattformen.

Vilka som kommer att lyckas och vilka
som kommer att misslyckas är svårt att sia om. Apple står
välpositionerade och Android har haft ett bra år än så länge.
Microsoft och Nokia har inte visat så hemskt mycket av sina kommande
satsningar, men har båda enormt mycket att förlora.

Vi konsumenter lär få leva med en
fragmenterad marknad ett bra tag. Frågan är bara hur
fragmenterad…

Fler bloggar