Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

IPHONE Ingen lär väl kunnat missa att Apple
visade upp sin Iphone 4 i går. Sedvanligt stort jippo och sedvanligt
stora ord från Steve Jobs. Telefonen kommer säkert att bli en
storsäljande uppföljare och ytterligare ett led i framgångssagan
Iphone.

Men efter att ha följt lanseringstillställningen och läst dagens hyllningsartiklar i såväl
internationell branschpress som våra svenska kvällstidningar får
jag samma känsla som när jag ätit lunchbuffé på en kinakrog –
blodsockret rusar och mättnadskänslan är total, men den bestående känslan är inte särskilt njutbar.

För bakom ett glastäckt och slimmat yttre är förändringarna på Iphone 4 antingen av tämligen meningslös
karaktär (videosamtal över trådlöst nätverk, gääääsp) eller
att betrakta som rena buggfixar – förbättrad kamera, bättre
batteri och stöd för multitasking.

Därmed inte sagt att det inte är
förbättringar. För det lär vara förbättringar. Men särskilt
revolutionerande och fantastiskt är det inte, hur gärna Steve Jobs än vill få oss att tro det. Åtminstone inte
bortom den fina välpolerade ytan, som såg ut precis som vi redan visste att den skulle.

Fler bloggar