Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

APP STORE En av sommarens stora debattstormar handlar om Apples App Store. Utvecklare har rasat, stora delar av bloggvärlden har fördömt Cupertinoföretaget och journalister över hela världen har skrivit kritiska artiklar.

Debatten har handlat om att Cupertinoföretaget har missbrukat sin bestämmanderätt över programbutiken. Även om Apple tillhandahåller en lista över vad utvecklare får och inte får göra så verkar besluten över vilka program som släpps in och vilka som inte gör det genomsyras av något slags godtycklighet.

I bland har godtyckligheten varit uttryck för klassisk moralpanik, som när en ordbok nekas plats i App Store för att det går att slå upp vissa svordomar i den. I bland har program kommit för nära funktioner som Apple redan tillhandahåller i Iphone, i andra fall har man nekat plats för rena konkurrenter.

Senast ut att väcka vreden är Google Voice. Det hela har utvecklats till en riktig sörja, där det ena stunden är Apple som sagt nej, andra stunden är operatören AT&T som lagt in något slags veto. Nu verkar det hela stannat vid att Apple inte tagit något beslut utan fortfarande granskar programmet.

Debattstormen har mojnat något för den här gången. Under tiden lär genomsnittskonsumenten inte har brytt sig ett dugg. Att det finns en massa program och spel i App Store är ett tillräckligt försäljningsargument. Särskilt så länge konkurrenterna ligger så långt efter.

Men för små utvecklare som satsar hårt på App Store så kan godtyckligheten vara direkt förödande. Att bygga en affärsmodell som står och faller med ett annat företags affärsbeslut är aldrig en bra idé. Alla ägg i samma korg, du vet.

Svenska Spotify har skickat in sin Iphone-app för godkännande och väntar på besked. Företaget står inte och faller med beskedet, men en plats i App Store skulle inte bara vara ett viktigt incitament för att locka över fler användare till betalvarianten utan också utgöra en duktig hävstång in på den amerikanska marknaden.

Alla former av godtycklighet skulle kunna sätta ganska rejäla käppar i hjulet.

Men sommarens debatt kan vara en fördel för Spotify. Apple har fått ta mycket skit och även om det mest är utvecklare, bloggare och självutnämnd elit som klagat, så lär Apple vara ännu mer noggranna i sina granskningar av inskickade program.

Spotify har varit smarta. De har varit tydliga med sina ambitioner på mobilområdet och visade tidigt upp sin applikation för Iphone, långt innan den skickades in till Apple. Redan nu finns mängder av Iphone-användare – och säkert en del Iphone-lösa Spotify-användare – som vill ha programmet. Ett nekande skulle vara dålig pr.

För vad ska Apple göra? Godkänna ett program som lär locka användare bort från Itunes? (Själv lägger jag hellre 99 kronor i månaden på att streama obegränsat med låtar än att lägga samma summa på 11 låtar i Itunes Store)

Vad ska Apple göra? Stoppa Spotifys applikation och bjuda in till ännu en vända av anklagelser om godtycklighet och monopolistfasoner?