Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

IPHONE Ända sedan lanseringen har Apples Iphone varit den mobiltelefon som nya modeller jämförs med. Ännu har ingen egentligen varit i närheten av att ta över den platsen.

Apple-gurun John Gruber på bloggen Daring Fireball har skrivit ett intressant inlägg om hur en Androidtelefon skulle behöva se ut för att ha en chans att ta över tronen.

”The iPhone has grown fast, but even so, it has taken two years of growth to get where it is today. Catching up to the iPhone in an instant – or even within a year or two – is not a feasible goal. So forget that. But there are ambitious goals that are feasible. Here’s my advice.”

Här är hans huvudpunkter i kondenserad form:

• Börja med att kopiera det som Apple har gjort rätt – släpp en telefon varje år. Apple har visat att det går alldeles utmärkt att ta 100 dollar extra för en modell med mer minne, även om kostnaderna för minnet inte kommer i närheten av 100 dollar. Så det är en bra idé. Dessutom blir det bara en modell som media kan fokusera på.

• Strunta i mellansegmentet. I takt med att Iphone blir mer och mer mainstream så skapas ett vakuum i den absoluta toppen av high-end-skalan. Försök locka samma personer som köat för att vara först med den senaste versionen av Iphone.

• Se till att telefonen är bättre än Iphone på alla sätt och vis. Räkna sedan ut vad du kan göra bättre än Apple och satsa hela marknadsföringsbudgeten på det. Lägg fokus på sådant som Apple inte tillåter, som bakgrundskörning av program och alla avvisade program i App Store.

• Sätt i ett kraftfullare batteri. Att telefonen blir lite tjockare gör inget, betona batteritiden i stället.

• Följ Apples exempel och håll telefonen fri från logotyper och modellnamn.

• Sikta högt. Om Apple är BMW så kan du vara Porsche.

Hela inlägget finns här.

Det ligger en hel del i resonemanget. Mellansegmentet har tappat mycket av sin forna glans och är långt från den kassako det en gång var. Det är högst upp i kedjan som de största vinsterna per såld telefon ligger. Och sedan Iphone dök upp på marknaden har Apple lagt beslag på en stor del av den kakan.

Jag hade gärna sett en telefon utefter de här linjerna från Sony Ericsson och kanske är det också en strategi som ligger nära bolagets nye vd Bert Nordberg, som tillbringat den senaste tiden i Silicon Valley. Det verkar inte omöjligt att han har tankar i de här banorma – I en intervju med TT strax efter att det blev känt att han skulle ta över som vd sa han bland annat:

”Silicon Valley är ett utmärkt ställe att vara på just nu. Här ser man utvecklingen av smartphones och mobilt internet. Här finns Apple, Google, Facebook och man får se deras vinkling, säger Bert Nordberg, i dag vice vd för Ericsson och chef för Ericsson Silicon Valley”

”Sony Ericsson har varit väldigt bra på musik genom Walkman-mobilerna och kameror genom Cybershot-mobilerna. Däremot har de varit mindre framgångsrika med erbjudanden inom mobilt internet och smartphones, som är ett viktigt och växande segment.”