Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

DIGITAL MUSIK Spotify har inte direkt befunnit sig i medieskugga den senaste tiden. Det har varit rykten om miljoninvesteringar, expansion till Kina, den kommande Iphoneklienten och inte minst diskussioner om artisternas ilska mot tjänsten.

Det var Magnus Uggla som startade det hela med ett inlägg på sin blogg. Men till skillnad på hur många har vinklat nyheten så framstår han som stort fan av Spotify:

”Spotify är verkligen en otrolig nättjänst. Jag menar vad jag säger, den är fantastisk.

Allt finns där.”

Det är snarare sitt skivbolag som raseriet riktas mot:

”Jag blir hellre våldtagen av Pirate Bay än rövknullad av Hasse Breitholtz och Sony Music och kommer därför att lyfta alla mina låtar från Spotify i väntan på en hederlig nättjänst.”

Men oavsett vad man tycker om språkbruket eller hur marginaliserad och irrelevant man anser att Magnus Uggla är som artist år 2009, och oavsett vad man tycker om Sony Music och deras agerande så sätter Magnus Uggla trendkänsligt fingret på en fråga som lär aktualiseras allt mer ju längre från den evighetslånga diskussionen om betala kontra inte betala vi kommer.

Jonas Sjöström, vd på Playground samt ordförande för Svenska Oberoende Musikproducenter, berättade i en intervju häromveckan att Spotify är ett av de stora samtalsämnena bland svenska skivbolag.

”Vi är en bransch som har hackats sönder och håller på att dö. I en sådan här otroligt omvälvande situation där det mesta handlat om Pirate Bay och andra illegala aktörer är det klart att vi ser positivt på en bra och laglig tjänst som gör upp med oss på ett bra sätt. […] Men det är många som undrar när det kommer att generera intäkter värda namnet.”

Men även om situationen verkar kaotisk nu, så är detta bara början. På lång sikt lär teknikutvecklingen inte direkt ge några ökningar för styckeförsäljningen av skivor, eller för den delen av film, böcker eller dagstidningar. Tvärtom.

Att vi befinner oss i början av utvecklingen är uppenbart. Det är fortfarande skivförsäljning som utgör lejonparten av skivbolagens intäkter och än så länge har musiksatsningar med annorlunda affärsmodeller på internet floppat rejält.

Tidigare så hajpade Spiralfrog överlevde i två år, Imeem bränner pengar i stadig takt, Seeqpod lyckades aldrig tjäna pengar på sin musiksökmotor. Inte heller har Last.fm blivit någon vinstmaskin för CBS.

Senast ut är Techcrunchs avslöjande att Myspace lägger 20 miljoner dollar på Ilike. Det är inte småpotatis, men om riskkapitalisten David Pakmans uttalande nedan stämmer så tyder mycket på att det är en panikförsäljning:

”After raising more than $35M (not $16M), iLike bought for $20M. Ouch! (Music startups aren’t great investments.)”

Det är inget lätt utgångsläge för Spotify. De är långt från först ut med en seriös musiksatsning på nätet. Men än så länge ser det ut som att Spotify har en verklig chans att överleva på lite längre sikt och faktiskt etablera en ny affärsmodell för musikkonsumtion på nätet. Men det är en lång väg dit.

Spotify har inte bara en tjänst att marknadsföra och få ut till fler användare på fler marknader. Spotify måste också locka användarna att betala för premiumalternativet samtidigt som man bygger en affär kring den annonsfinansierade modellen. Och under tiden måste bolaget hålla såväl artister som skivbolag nöjda.

Misslyckas med ett område och allt riskerar att rasa samman. Det är ingen enkel balansgång.

Magnus Uggla och Petter ger uttryck för ett av problemen. För många artister, i regel etablerade sådana – finns förväntningar kring intäkter och en invand förståelse för hur man ska tjäna pengar på sin musik.

Men ur ett ersättningsperspektiv är en lyssning i Spotify inte samma sak som en lyssning i Itunes. Problemet för Spotify är paradoxalt nog också en av tjänstens stora förtjänster – i ett användarperspektiv är skillnaden inte radikalt annorlunda.

Kortsiktigt är risken att användarna är så nöjda med att strömma sin musik att den ersätter inköp av musik. Då måste ersättningen från Spotify motsvara förlusten i styckeförsäljning för skivbolag och artister. Och där är vi inte ännu, det är snarare att betrakta som ett långsiktigt mål.

Joakim Jardenberg har med hjälp av lite insidesinformation räknat ut att det i slutändan är runt fem kronor av de 99 kronor som han betalar in varje månad som når artisternas konton. Resten fördelas mellan Spotify och skivbolagen.

Om jag gör en liten överslagsräkning på mitt eget användande av Spotify de senaste 3 månaderna, med hjälp av Last.fm, så ger det att jag lyssnat på ungefär 1 100 olika låtar med ett par hundra olika artister under perioden. För detta nöje har jag betalat 297 kronor. Det är inga stora summor som ska fördelas mellan Spotify, skivbolag och artister.

Men om jag hade nöjt mig med den annonsfinansierade varianten hade den kakan med all sannolikhet varit ännu mindre.