Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

SÖK Det har varit en ganska stor nyhetsdag inom sökområdet. Det är inte ytterligare ett kapitel i Yahoo/Microsoft-affären. I stället är det Google och Facebook som pockar på vår uppmärksamhet.

Facebook har fått mest uppmärksamhet för sitt köp av Friendfeed. Det finns många anledningar till varför det är ett logiskt köp för den sociala nätverksjätten:

• Facebook lyckades inte lägga beslag på Twitter och 50 miljoner dollar för Friendfeed är bara en tiondel av vad man var beredda att slanta upp.

• Facebook har redan implementerat flera funktioner som man ”lånat” från Friendfeed – kolla bara på uppdateringen förra året och jämför.

• Friendfeed är välbyggd och innovativ. Lite mer av den varan skulle inte skada på Facebook.

Det hela är logiskt för Friendfeed också:

• Friendfeed har hyllats av bloggare och it-personligheter, men har aldrig lyckats locka någon större användarmassa. Att sälja till Facebook är en exit så god som någon.

• De fyra grundarna ”will hold senior roles on Facebook’s engineering and product teams”. Samtliga 12 anställda kommer också att följa med i affären. Trygghet är inte att underskatta när det blåser snålt i dessa finanskristider.

Om det hela verkligen innebär att Facebook ska räknas som en trovärdig utmanare till Google (som Robert Scoble ihärdigt hävdar) känns tveksamt. Att de kan ta en del av förhoppningsmarknaden för realtidssök känns som en mer passande beskrivning.

Och så har Facebook förresten också gjort slag i saken och lanserat en förbättrad sökfunktion som på många sätt är ett första stapplande steg mot att bygga den sökmotor för vad som händer just precis nu som ska kunna konkurrera med Twitter.

Google har inte heller lagt sig platt och gett upp. I dag öppnade man upp ”Caffeine”, nästa version av sin sökmotor för allmänheten. Det är inte fråga om några kosmetiska förändringar, det är en helt ny infrastruktur bakom.

Enligt Mashable är den nya varianten både snabbare, har ett större index och är bättre på att lyfta upp färska nyheter ur flödet. Ett svar på både Microsofts Bing och på ett sätt också ett svar på Twitter och andra som satsar på realtidssök.