Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

KINDLE Så har Amazon visat upp en ny Kindle, bara månader efter att den förra modellen presenterades. Men den här gången är det inte en ersättare – det är ett komplement som lanserats.

Större skärm på 9,7 tum. Längre än så behöver listan på förbättringar med Kindle DX inte göras. Med en större skärm siktar man in sig på nya målgrupper – studenter och tidningsläsare (eller om man så vill: fackboksförlag och tidningsföretag).

Som räddaren i nöden för krisande tidningsutgivare världen över tror jag inte på Kindle. Det finns redan för många sätt som vi kan få tillgång till vår information på resande fot – helt gratis. Att betala för att få den till en Kindle lär knappast bli någon massprodukt.

Som resesällskap eller följeslagare på föreläsningar har den däremot potential. Att slippa släpa med sig flera kilo böcker på långresan eller till universitetet/skolan är inte fel. Fast hur ofta åker man på långresa? Hur snabbt kommer den inte alltid snabbrörliga akademiska världen att ta till sig Kindle?

Frågorna är många.

Trots att varken Kindle eller någon annan läsplatta nått massmarknaden här i Sverige har jag fått mycket respons från läsare varje gång jag skrivit om den.

Några mejl från personer som inte alls tror på tekniken och gärna hånar de som tror på den och en del från andra som verkar helt övertygade om att det är framtiden för såväl bok- som tidnings- och magasinsläsande. De sistnämnda brukar i regel avslutas med en fråga: När kommer Kindle egentligen till Sverige?

Amazon levererade inget svar på den frågan under dagens presskonferens. Inget alls om när, hur – eller ens om – Kindle kommer att lanseras utanför USA.

Kanske handlar det om rättighetsfrågor (som så ofta när det gäller sådana här saker), kanske är det något affärsstrategiskt beslut. Oavsett vilket lär uppkopplingen till Amazon Whispernet – som gör att Kindle varken behöver simkort eller mobilabonnemang för att ladda hem böcker över mobilnätet – vara en cemtral faktor.

Whispernet går inte över den 3G-teknik som finns här i Europa. I stället utnyttjar Kindle EV-DO i ett CDMA-nät. Kanske är det ett tecken på att Amazon är nöjda med att lansera Kindle endast i USA (mindre troligt, åtminstone i ett längre perspektiv).

Kanske är det så att Amazon, som ju är ett e-handelsföretag, inte tänkte så långt när de tog fram Kindle. Mest troligt är dock att de fick den bästa dealen i CDMA-nätet och inte var helt säkra på hur stor framgång Kindle skulle bli och hur stort intresset skulle vara utanför USA:s gränser.

Sedan ska man inte underskatta enkelhetsfaktorn – I USA räcker det med ett avtal med en operatör för att täcka lika många potentiella kunder som avtal med en operatör i vardera Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Spanien.

Oavsett anledning, vi lär få vänta innan Kindle dyker upp i Sverige.

Fler bloggar