Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

MUSIK Spotify sitter onekligen i en ganska fin sits för tillfället – 40 000 nya användare varje dag och ett snitt på 70 minuter dagligen per användare. Men det viktigaste återstår, för att lyckas måste Spotify hitta lösningen på skivbranschens stora dilemma.

Att lyckas tjäna tillräckligt med pengar på det växande intresset för musik utan att faktiskt sälja musik, eller ens konsertbiljetter eller merchandise. Ska man gå på vad branschföreträdarna säger så verkar det i princip omöjligt. Men Spotify har en plan och de kan faktiskt lyckas.

Spotify verkar ha förstått vad användarna förväntar sig av moderna nättjänster.

Ända sedan Spotify öppnade dörrarna för allmänheten har det vädrats missnöje med klienten. Användare har velat ha bättre möjligheter att interagera med andra användare och få rekommendationer. Spotify erbjöd grundfunktioner (möjlighet att skapa spellistor och att dela med sig av dem via länkar) och lät användarna skapa egna tjänster som fyller luckorna. Dagens Spotifylista, Listiply, Scrobblify och Spotinews är bara några få exempel.

Ingen av dessa lär dra in några direkta pengar till upphovsmännen. De finns av en annan anledning – de är skapade av användare som gillar tjänsten och som är beredda att lägga tid på att göra den bättre. Och Spotify hejar på. I ett blogginlägg från Spotifys treårsdag skriver grundaren och vd:n Daniel Ek:

”Early on we realised that in order to achieve our dream we needed to be more than purely a program that played music on your computer. For that to happen we need to open up Spotify to a wider community, while at the same time respecting rights holders and generating enough money to provide users with the best possible service. We want Spotify to be the platform for people to consume, manage and discover music.”

I en intervju med The Guardian spinner han vidare på konceptet och avslöjar att man kommer att släppa ett API som ger utvecklare tillgång till tjänstens inre.

”If somebody wants to build it into media centre PCs, or if a company wants to integrate Spotify into TV screens, they can… several companies are working on stuff right now – we can’t announce anything at the moment, but it’s very interesting.”

Fritt fram för ett Spotify i Sonos utmärkta (men ack så dyra) musikspelare och Logitechs Squeezeboxar med andra ord. Fritt fram för ett Spotify i Xbox 360, eller någon annan spelkonsol. Fritt fram att bygga ett Spotify för valfri mobilplattform. Förutsatt att man inte släpper ett begränsat API kommer mängder av utvecklare att bygga applikationer och tjänster som i förlängningen kommer att göra Spotify bättre.

Daniel Ek till The Guardian igen:

”There are lots of areas where we don’t have the resources to develop ourselves. […] This takes a lot of workload off our backs, and we don’t know every way that people want to use the service.”

Att släppa restriktioner och minska inlåsning i klienten är inte direkt i linje med hur de flesta skivbolag och teknikföretag använt internet. Man har satt kontroll före innovation och hållt tummarna. Spotify satsar på det motsatta och det är bra.

Men samtidigt är man fullständigt beroende av ett fungerande samarbete med nöjda och belåtna skivbolag som känner att de fått tillräcklig ekonomisk gottgörelse för sitt material.

Av någon anledning dyker den här låten (Spotify-länk) upp i skallen. En guilty pleasure, så god som någon…

Uppdaterat: Spotiy har öppnat dörrarna för utvecklare och släppt sitt API. I nuläget endast för Linux/x86, men mer ska komma längre fram enligt den här bloggposten. Det ska bli intressant att följa med i de tjänster och funktioner som kommer att byggas upp runt Spotify – en gissning är att vi kommer att få en fin inblick i framtidens musiklyssnande…

Fler bloggar