Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

INTERNETRADIO Musiksajten Last.fm meddelar att de kommer att börja ta betalt för sin webbradio för lyssnare utanför Storbritannien, Tyskland och USA. Tre euro i månaden låter inte som mycket, men att börja ta betalt för något som tidigare varit gratis är inte enkelt.

Själv kommer jag att fortsätta använda tjänsten på precis samma sätt som jag alltid gjort: som en databas för att hålla koll på vad jag lyssnat på för musik i Songbird och Spotify. Men alla lär inte vara lika förlåtande. Det är bara att titta på några av de, i skrivande stund nära 700, artikelkommentarerna:

”sucks (although it doesn’t affect me)”

”Last.fm is going dooooown…. I’m a former subscriber, and soon i’ll be a former user…”

”What a stupid decision! You’ve lost me from today. And I will advice others to stop using Last.fm too.”

För Last.fm lär det vara ett nödvändigt ont – företaget måste dra in tillräckligt mycket pengar för att både betala royalties och göra sina ägare CBS Interactive nöjda. Det sistnämnda är inte lätt – CBS betalade 280 miljoner dollar för företaget i maj 2007 och så sent som i december förra året drog man ner personalstyrkan med drygt 20 procent.

Fler bloggar