Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

BEVISBÖRDA Årets upplaga av Mobile World Congress i Barcelona går mot sitt slut. Sony Ericsson återvänder beväpnade med nya klatschiga slogans och löften om en ny värstingmobil. Nu återstår bara det enklaste – att leverera.

I söndags presenterade Sony Ericsson så sin nya giv – ”Entertainment Unlimited” och ”the Communication Entertainment Brand” är ledorden och det är kommande modellen Idou som ska förkroppsliga det hela.

Lite nya slogans är aldrig fel och när man dessutom kan visa upp en kommande produkt som verkar vara helt i linje med dem så verkar det som att Sony Ericsson är något stort på spåren.

Med stor pekskärm, närmast bisarr upplösning på kameran och ett helt nytt menysystem i en snygg förpackning verkar Idou minst sagt lovande. Utlovad lansering under andra halvan av 2009 låter inte heller fel. Men det är inte utan att man börjar ana oråd.

En kort återblick i det unga företagets historia visar inte direkt något fläckfritt facit när det gäller nydanande prestigemodeller. Affärsmodellen P990 blev försenad och framflyttad i omgångar och borde med facit i hand kanske inte släppts alls.

Uppföljare som M600 och P1 var visserligen betydligt bättre, men på intet sätt revolutionerande. Att man dessutom valde att paketera om i stort sett samma innehåll som musikmobilerna W950 och W960 gör inte saken bättre.

För ganska exakt ett år sedan stod representanter från Sony Ericsson nere i Barcelona och presenterade det nya varumärket Xperia. Det skulle bli en nystart för företagets satsning på smarta telefoner. Men första försöket – X1, som samproducerades med taiwanesiska HTC – beskrivs väl bäst som ett sorgebarn.

För inte är det någon som säger emot om jag skriver att det är en flopp?
I år var det alltså dags igen. En ny inriktning och ett nytt kommande flaggskepp att hoppas på. Vi har hört det förut, men nu är det dags för Sony Ericsson att leverera. Och helst i närheten av utsatt tid…