Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

NETBOOK Med Eee skapade Asus ett helt nytt produktsegment på datormarknaden – den lilla netbooken. För många en oväntad framgång, för de flesta en oväntat stor framgång. Nu meddelar företaget att man sålde 4,9 miljoner exemplar av sin Eee förra året.

Därmed missar man målsättningen på 5 miljoner sålda och frågan är om man ens är störst på marknaden. Värsta konkurrenten Acer har inte presenterat sina siffror för 2008 ännu, men har tidigare talat om närmare 6 miljoner skeppade Aspire One under året.

Acer och Asus har inte bara lätt förväxlade namn. Det är två lagom anonyma företag med liknande bakgrund som allt mer ambitiösa dator- och komponenttillverkare. Men när det gäller netbookmarknaden har man valt helt olika strategier.

Asus var först ut med sin Eee. Men innan året var slut hade man nästan två dussin olika modeller på marknaden. S101, 701, Surf och 1000H är bara några av de förvirrande modellbeteckingarna. Strategin verkar varit att täcka så många hörn som möjligt av marknaden – att släppa en maskin för varje tänkbart behov och gärna med olika utbud på olika marknader. Olika stora skärmar i kombination med olika stora tangentbord och batterikapacitet i olika prissegment från knappt 2 000 kronor till närmare 8 000 kronor.

Acer valde att satsa på en maskin – Aspire One. Några få varianter och en närmast simultan global lansering verkar varit en bra väg att gå. Så bra att Asus sneglar på lokalkonkurrenten inför sin fortsatta Eee-satsning.

Färre modeller, förenklad tillverkning och samordnad marknadsföring ska vara receptet för att återta andelar på en marknad som Asus hann med att både skapa, ta en rejäl ledning och förlora ledningen på under förra året.