Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

WEBBLÄSARE Konkurrensen bland webbläsare hårdnar. Under andra halvan av 2008 tappade Microsofts dominerande Internet Explorer rejält med användare.

Enligt statistiken från Net Applications hade mjukvarujättens webbläsare en marknadsandel på strax över 68 procent i december. Fortfarande en stark ställning som samtliga konkurrenter säkert avundas, men också ett rejält steg bakåt jämfört med de 74 procent som Internet Explorer hade i maj.

Konkurrensen har hårdnat. Mozilla har släppt version 3 av Firefox (och för första gången lyckats klättra över 20 procent av marknaden). Apple har släppt Safari till Windows. Google har släppt lös sin Chrome.

Själv tycker jag att det är både märkligt och lite synd att inte fler använder Opera. Det norska företaget har lyckats ligga i framkant med så gott som varje ny version av sin webbläsare, men har haft väldigt svårt att slå igenom hos den bredare publiken – förutom i mobiltelefonen, där Opera Mini står stark.

Det lär bli ännu hårdare.
Microsoft laddar upp med en ny IE, version åtta i ordningen, och ingen av konkurrenterna lär lägga ner sina satsningar. Webbläsaren är helt enkelt för viktig för att bortse från.