Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

TOPP Det gångna året bjöd på en hel del minnesvärda floppar, men det finns gott om toppar att hämta av också. Serverade utan inbördes rangordning.

Iphone 3G. Apple lyckades faktiskt vända upp och ned på mobilmarknaden och enligt företagets eget sätt att räkna har man passerat Sony Ericsson på listan över världens mobiltillverkare. Här i Sverige har telefonen varit bofast på Telias topplista sedan lanseringen. Men även om den snygga telefonen med den flashiga och rappa mjukvaran sålts i fler än 12 miljoner exemplar är det inte där den verkliga innovationen ligger.

App Store. Apples verkliga genidrag. Långt fler än 100 miljoner nedladdade program. Snart lär vi behöva ta till miljarder för att räkna. Apple har skapat en helt ny marknad där utvecklare enkelt kan nå en stor publik med sina program. Att företaget har stenhård kontroll över vad som kommer ut i App Store har kritiserats av många, men hindrar inte det faktum att det är en fantastisk framgång som lär få många efterföljare.

Android. En av dem är Googles Androidplattform, som än så länge bara synts i en halvfärdig version i den klumpiga och fula HTC-telefonen G1. Men potentialen finns där och de flesta stora mobiltillverkarna, förutom Apple och Nokia, finns med på tåget och har lovat att släppa telefoner med Android under 2009.

Cloud computing
. Årets absolut hetaste trend/fenomen – även om det inte direkt handlar om någon ny idé. Låt informationen ligga i ett moln på internet i stället för på den egna datorn. Software as a service och leverantören Salesforce.com har haft ett bra år och allt fler tjänster dyker upp varje vecka. Microsoft har presenterat Azure, som bäst kan liknas vid ett Windows i molnet. Bildbehandlingsprogrammet Photoshop finns på nätet, precis som utmärkta svenska konkurrenten Pixlr och Googles kontorsprogram. Med flera, med flera.

Spotify. Svenska musiktjänsten Spotify finns också i molnet. Efter lång tid av betatestande var det äntligen dags för lansering i oktober. Med hundratusentals människor på kö och rejält med medieuppmärksamhet är det få tjänster som hamnat i rampljuset på samma sätt. Dessutom är det välförtjänt. Lite bättre utbud, bättre funktioner för rekommendationer och sortering samt en mobilklient så är de hemma.

Lösning på lösenordseländet? Under året har Google lanserat sin Friend Connect och Facebook sin konkurrerande Connect. Båda tjänsterna gör det bland annat möjligt att logga in på ett stort antal sajter med bara ett lösenord. Bra där. Dessutom finns Open ID som har stöd från industrijättar som Microsoft, Verisign, Yahoo och Google. Det här lär vi få se mer av under 2009.

Netbook. Ingen lista över 2008 skulle vara komplett utan netbooken, eller minidatorn som Språkrådet förordar. Asus startade trenden med sin första Eee, sedan har de flesta tillverkare hakat på och i dag verkar det finnas hur många modeller som helst på marknaden. Det är alltid kul med nya produkttyper, men frågan är vad som kommer att hända under nästa år. I jakten på att kunna ta mer betalt för dessa enkla maskiner har de kommit allt närmare helt vanliga bärbara datorer. Kanske kommer fenomenet att självdö under den dåliga lönsamhetens ok?

Webbläsarkrig. Apple har lanserat Safari för PC. Mozilla släppte version 3 av Firefox och Google gav sig in i jakten med Chrome. Dessutom fortsätter norska Opera att släppa nya versioner av sin utmärkta webbläsare. Runt hörnet väntar Microsoft med sin nya Internet Explorer 8. Det är bäddat för ett verkligt krig på webbläsarfronten. Inte konstigt, med tanke på allt snack om cloud computing. Webbläsaren utvecklas allt mer till en operativsystemsliknande plattform. Den som går ur slaget med flest användare kommer att få en gräddfil till sina egna nättjänster.

Vad tycker du var årets glädjeämnen?

Fler bloggar