Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

APPLE Nyheten att Apple rekommenderar alla Macägare att installera antivirusprogram slog ned som en bomb på internet häromdagen. OS X skulle ju vara förskonat från sådant?

Det hela började med att Washington Post-bloggaren Brian Krebs grävde upp ett kortfattat meddelande begravt på Apples supportsidor: Företaget uppmanar alla att använda antivirusprogram för att försvåra skapandet av Mac-virus.

Eftersom Apple länge använt avsaknaden av virus som ett försäljningsargument, bland annat i ganska kaxiga reklamfilmer, fick upptäckten stort genomslag.

Zdnet i Storbritannien skrev om det hela som en ”tyst förändring” i Apples förhållningssätt. Nyhetssajter som BBC News, Macworld och Ny Teknik basunerade också ut nyheten, som dessutom blev rejält uppmärksammad i bloggosfären.

Bland säkerhetsexperter hördes ett unisont ”Äntligen!”, med bifogade förklaringar om varför Apple till slut tagit sitt förnuft till fånga. Kanske såg de en helt ny marknad öppnas upp framför dem.

Nyheten cirkulerade nästan en hel dag, innan MacDailyNews grävde fram fram att uppmaningen dök upp på Apples supportsidor redan i juni 2007. Sedan hittade de ett liknande uttalande från 2002 och vips var ”nyheten” ingen nyhet längre.

Från Apple hördes inte ett knyst. Varken när nyheten dök upp, när den blåstes upp eller när den sköts ner. Tidningar, sajter och bloggare fick klara sig utan kommentarer.

Till slut plockade man bara bort meddelandet från sin supportsajt och lämnade en kort kommentar.

”Vi har tagit bort […] artikeln eftersom den var gammal och inkorrekt. Macen är designad med inbyggda teknologier som ger skydd mot elaka program och andra hot”, sa Apples talesperson Bill Evans till Macworld.

På ett ögonblick var ordningen återställd.

Informationsavdelningen på Apple vet hur man sköter om sitt varumärke. De vet hur man hanterar den här typen av situationer och hur man går ur dem som en vinnare.

Fler bloggar