Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

MOBIL VIDEO Den en gång i tiden så extremt hajpade videotjänsten, numera sajten, Joost har lanserat en Iphone-app. Det hela ser snyggt ut och kan säkert hjälpa till att lyfta upp den ofta förbisedda tjänsten i strålkastarljuset. Men då ska man inte lansera på det här viset.

Joost har haft en hel del problem sedan lanseringen. Svårt att få tag på vettigt material, svårt att knyta upp samarbetspartners och stora innehållsproducenter, svårt att locka användare. Youtube är fortfarande nummer ett på digital video och tv-bolagens eget Hulu har lyckats betydligt bättre på samtliga punkter.

Att Joost nu blir bland de första att ta steget ut i mobiltelefonen kan mycket väl vara sista chansen för videotjänsten. Men lanseringen i fredags kunde skötts bättre. En snabb koll bland mina 254 rss-flöden visar att alla utom en blogg eller nyhetssajt som skrev om Joost på Iphone vid lanseringen fokuserade på att den faktiskt inte fungerade vid lanseringen: ”Joost is loosed on the iPhone. Looks great, performance an issue”, ”Joost Launches A Broken iPhone App”.

Tydligen gick det inte att titta på någon av filmerna vid lanseringen. Sökfunktionen verkar inte heller varit på topp. Då blir publiciteten därefter, även om allt verkar fungera någorlunda nu.

Men oavsett om tjänsten fungerar eller ej, prylbloggen Gizmondo sammanfattar Joosts framtidsutsikter ganska väl redan i rubriken till deras kortfattade inlägg: ”Iphone Apps: Joost Video Streaming iPhone App Makes Us Dream of Hulu”.

Uppförsbacke är bara förnamnet.

Fler bloggar