Formatkriget blev ett bråk i sandlådan

FORMATKRIG För inte så länge sedan utkämpade bluray och hd-dvd en hård kamp om filmköparnas gunst. Det utmålades som världens hittills största formatkrig, med hundratals miljarder dollar i insats. Men så här i efterhand framstår det allt mer som en dispyt i en liten sandlåda för nördar.

Hittills har det nämligen inte handlat om några jättesummor. Försäljningen är allt annat än imponerande, trots sänkta priser och ett växande utbud av bluray-filmer.

Sedan de första spelarna dök upp i svenska butiker för ett par år sedan har det sålts ungefär 15 000 spelare och enligt färska siffror från Elektronikbranschen säljs det ungefär 800 spelare i månaden. Det är en bra bit från prognosen på 40 000 som ställdes inför året.

”Men de har ju inte räknat med Playstation 3″, skrockar blurayfantasterna säkert. Men även om man lägger till de 135 000 exemplar som distributören Nordisk Film säger sig ha sålt i Sverige är det en bra bit upp till de 700 000 vanliga dvd-spelare som kommer att säljas i år.

Lägg till det att en av Samsungs chefer i Storbritannien förklarat att formatet bör vara dött inom fem år och absolut inte finnas kvar om tio, att Sony själva sagt att ”bluray är det sista optiska formatet”.

När Apple, som faktiskt finns med bland de företag som backar bluray, lanserade nya datorer häromsistens fanns det inte ens med som tillval på de allra dyraste maskinerna.

Samtidigt blir våra bredbandsuppkopplingar allt snabbare och det lär inte direkt vara en nackdel för de tjänster som satsar på högupplöst film som nedladdning.

Kommer du ihåg SACD? Laserdisc? Minidisc? Betamax? DVD-audio? Historiskt finns det betydligt fler förlorare än det finns vinnare när det gäller lagringsmedier.

Det finns en hel del som pekar på att Bluray står på tur att ta plats på denna formatkyrkogård. Men det allra viktigaste skälet är att vi konsumenter inte bryr oss i tillräckligt stor utsträckning. Helt vanliga dvd-filmer är helt enkelt bra nog för de allra flesta.

Visa kommentarer (0 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Olle Zachrison, chef SvD Näringsliv Läs reglerna i sin helhet

United Airlines är beredda att betala cirka 1,4 miljarder kronor i avgångsvederlag för att minska sin personalstyrka. flygkaos

Kan betala miljarder för att dumpa personal

Strejker och neddragningar bland många pressade flygbolag.

”Detta är som att trycka pengar”

stimulans

Kina hjälper banker med likviditet.

#SvDVAL2014

Lemne befarar negativ jobbeffekt

valet

Tror att företagen avvaktar på kort sikt.

Jättediamant såld
– priset en besvikelse

diamant

Gick för knappt 200 miljoner kronor.

Webb-tv

Gratisprover kan bli dyrt för nätshoppare

webb-tv

Konsumentverket går ut med varning.

Nya super-Ferrarin ska kosta 23 miljoner

Specialbyggs i tio exemplar – alla slutsålda.