Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

MAC vs PC Apple och Microsoft har haft sina pr-avdelningar i attackläge ganska länge nu. Men det som i början var tämligen underhållande har alltmer utvecklats till pajkastning i en överbefolkad ankdamm.

Pajkastningen började egentligen när Microsoft kontrade mot Apples framgångsrika reklamfilmer. Först genom att rekrytera Jerry Seinfeld och låta Bill Gates spela mot honom i ett gäng lågmälda filmer. (Som inte direkt fick det bästa mottagandet)

Efter bara någon vecka slutade de visas. Sedan blev det dags för Microsofts nästa steg. ”I’m a PC”-kampanjen skulle kontra mot Apples ”I’m a Mac”, där den överviktiga tönten i brun kostym spelar PC och skådisen Justin Long spelar den coola unga killen (Mac).
”I’m a PC” skulle hjälpa till att vända på förhållandet genom att visa upp alla häftiga människor som använder Windows.

Det lyckades något bättre än Seinfeld-filmerna. Här finns i alla fall ett budskap att förstå. Nu har Apple tagit nästa steg i reklamduellen och det är väl egentligen bara logiskt att det är Microsofts marknadsföring som attackeras.

Att Apple kör den här vinkeln är inte konstigt. Men är det inte lite intern pajkastning över det hela? Hur många presumtiva datorköpare har egentligen koll på hur mycket pengar Microsoft lägger på marknadsföring?

Det börjar redan bli trångt i ankdammen och jag undrar hur mjukvarujätten kommer att kontra…kanske är det dags att skapa en Mac-stereotyp. För att fullborda pajkastningen bör pinsamma personpåhopp bli nästa steg. När kommer egenligen Microsofts ”I’m a Mac”, om den 53-årige nörden som sover i sina jeans och sin svarta polotröja och gör allt för att verka ungdomlig och cool?