Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

NYA MACAR Apple har uppdaterat sin produktportfölj. Den här gången var det de bärbara datorernas tur. Vi fick se lite ny design, mer aluminium och en knapplös pekplatta. Särskilt revolutionerande är det däremot inte.

Enligt förhandsspekulationerna var det upplagt för att Apple skulle ta sina första revolutionerande steg mot världsherravälde.

Det verkade så logiskt. Världsekonomin rasar. Allt fler tillverkare slåss med sina netbooks på budgetmarknaden. Apples finanschef Peter Oppenheimer har berättat om företagets hemliga innovation som konkurrenterna inte skulle kunna mäta sig med, men som skulle sänk marginalerna. Lägg till det att Apple har omkring 20 miljarder dollar i sin kassakista.

Enligt många bedömare var det här tillfället när Apple skulle lansera en billig dator och i ett slag lämna premiumsegmentet och verkligen gå i klinch med verkligt stora datortillverkare som HP och Dell.

Men efter gårdagens lansering är det bara att konstatera att Apple inte alls tänkt gå åt det hållet. De nya modellerna är istället dyrare än sina föregångare och någon ny produkt riktad mot massmarknaden hade man inte att visa upp.

Det enda man gör för att blidka de budgetbekymrade är att behålla den gamla vita plast-Macbooken med ett lite lägre pris.

Jag undrar om någon egentligen väntat sig något annat?

Apple är i dag ett välmående företag i stark medvind. De tjänar gott om pengar som det är och ökade sin andel på världsmarknaden med den tidigare produktportföljen. Alltså har man inte mycket att vinna på att sänka sina priser.

Däremot finns det en hel del att förlora.

En riktigt billig Mac skulle göra rejält med skada på försäljningen av de dyrare modellerna. De dyra modellerna är nyckeln bakom Apples höga marginaler. De höga marginalerna är nyckeln bakom Apples välfyllda kassakista.

Steve Jobs är inte intresserad av att bygga upp världens största datortillverkare, han trivs bra med att vara en av de mest lönsamma.