Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

DIGITAL MUSIK Det senaste årets mest hajpade tjänst, svenska musikströmmaren Spotify, har äntligen lanserats. Med avtal på plats med flera av de stora skivbolagen har man löst ett av de viktigaste problemen. Men ännu är man inte i hamn.

Spotify grundades 2006 av entreprenörerna Martin Lorentzon, som drog i gång Tradedoubler, och Daniel Ek. Bolaget har sitt formella huvudkontor i Luxemburg, men har också lokaler ett stenkast från Stureplan i Stockholm.

Ända sedan de första ryktena om tjänsten började sippra ut för ett drygt år sedan har en inbjudan till tjänsten varit det mest eftertraktade bland nätets musikälskare sedan Oink slog igen portarna. I den svenska bloggosfären började hyllningarna snabbt trilla in. Sedan blev det tyst. Tills för en dryg vecka sedan. Då skickade man ut inbjudningar till flera av oss som tillbringat månader för att få testa tjänsten.

Strax efteråt kom uppgiften att de två riskkapitalbolagen Creandum och Northzone Venture Partners gått in som delägare i bolaget. Ett fullständigt normalt förfarande för de flesta teknikföretag i uppstartsfas, det som fick många att rynka lite på näsan var storleken – enligt Techcrunch UK ska bolaget dragit in 15,3 miljoner euro och värderats till 71,6 miljoner euro före investeringen. Totalt skulle Spotify alltså vara värt i runda slängar 850 miljoner kronor.

Uppgifterna har inte bekräftats, varken av Spotify eller de två riskkapitalbolagen, men om de stämmer är det är en rejäl summa för ett bolag som vid tillfället enbart hade en programvara som lanserats i en testversion för ett fåtal inbjudna testare.

I och med dagens lansering är det lättare att förstå värderingen – Spotify slår upp portarna i Sverige, Finland, Norge, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien. Dessutom har man knäckt en svår nöt – avtal finns på plats med sju internationella musikjättar: de fyra stora (EMI, Universal, Warner Music och Sony BMG), samt Bonnier Amigo, Merlin och indiejätten The Orchard.

I och med att skivbolagen hoppat på tåget har en av de stora svagheterna med tjänsten rättats till. Flera luckor i utbudet har täppts till, framförallt när det gäller ny musik och en sökning på hajpade band som Glasvegas eller Fleet Foxes ger numera resultat.

Därmed bör tjänsten passa en större målgrupp betydligt bättre. Men tyvärr har det också inneburit att en del skivor försvunnit ur katalogen. Utan att ha något vetenskapligt belägg för det handlar det mest om musik ganska långt ut i den berömda svansen (till exempel finns det knappt något av Revolting Cocks kvar på sajten).

Det lär inte vara något större problem för majoriteten av användarna, men för att Spotify verkligen ska göra avtryck och bli något mer än bara ”ännu en tjänst som strömmar de fyra storas musik över internet” måste katalogen byggas ut. Tänk om all musik som getts ut i världen bara fanns ett klick bort – det är en del science fiction, en del våt dröm för världens musiknördar – men också en tjänst som många skulle betala för att använda.

I och med lanseringen har man också visat hur man tänkt att affärsmodellen ska se ut. En gratisversion med reklam och en premiumvariant för 99 kronor i månaden för den som vill slippa höra de radioreklamlika annonserna. Det finns även ett dagpass för 9 kronor om man vill slippa höra reklam under ett dygn.

I nuläget behöver man en inbjudan för att kunna lyssna gratis, men den som vill betala verkar kunna komma in på studs.

Jag har själv använt Spotify i en dryg vecka. Låtarna börjar spela nåstan direkt och ljudkvaliteten är bättre än det mesta i strömningsväg. Det går att lägga upp spellistor och dela med sig av dem till andra Spotifyanvändare, vilket tillför en social dimension som säkert kan utvecklas längre fram.

Sedan en vecka tillbaka har jag inte ens startat Itunes på jobbdatorn, jag har kommit åt det mesta och lite till via Spotify-molnet istället. Det är ett gott betyg.

Med en lite mer välfylld svans skulle de vara så gott som i hamn. Men för att det ska räknas som att de är förtöjda och förankrade i hamnen så måste de få till en välfungerande mobilversion också.