Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

DIGITAL MUSIK Myspace har lanserat sin musiktjänst Myspace Music i USA. Det är precis vad den sociala nätverkstjänsten behöver. För skivbolagen är det däremot annorlunda och frågan är vad de egentligen hoppas uppnå.

Ända sedan början av april har Myspace pratat om sin ambitiösa musiksatsning, som enligt medgrundaren och vd:n Chris DeWolfe, ”saknar motstycke” och kommer att ”skriva ett nytt kapitel i modern musikhistoria”. Men tiden har gått och det har inte hänt så mycket.

Nu vet vi varför. Myspace har fått med sig samtliga av de fyra stora bolagen på det avknoppade samarbetsprojektet. EMI höll ut in i det längsta, men har nu sållat sig till Universal, Warner, Sony BMG och ett stort antal mindre bolag.

Det är tur för Myspace att de lyckades få med EMI till slut. Utan dem hade Chris DeWolfes kaxiga uttalanden lätt kunnat slå tillbaka mot satsningen; utan storsäljare som Coldplay, Robbie Williams och Pet Shop Boys, hade man inte bara saknat potentiella kassakor utan även en hel del trovärdighet.

Myspace har redan i dag tiotals miljoner användare som är intresserade av musik och som sådana är de också potentiella kunder. Med Myspace Music bryter man inte bara in på nya affärsområden som försäljning av digital musik, konsertbiljetter och merchandise – man öppnar även upp för nya annonssamarbeten.

Men innan tjänsten har överlevt den prövning som en internationell lansering innebär och bevisat att konceptet fungerar är det för tidigt att tala i termer av revolution. Man är ju ganska luttrad när det gäller nya tjänster som ska ge nytt liv till den påstått döende musikindustrin.

Än så länge har jag inte sett något som tyder på att Myspace Music är den räddande ängeln. Att bjuda på annonsfinansierad streaming och nedladdningar utan kopieringsskydd är lovvärt, men knappast så revolutionerande som Chris DeWolfe och de andra vill få det till. Konceptet är inte så lite likt det som Last.fm lanserat. Det är bara backningen från skivbolagen som är bredare och användarbasen som är större.

Jag tror att skivbolagen hoppas lyfta Myspace Music till en trovärdig utmanare till Apples Itunes, som man menar har en för stark position.

Men för att bli en räddare i nöden hade Myspace Music behövt något mer än att bara förlita sig på den slitna klyschan ”det behöver bara bli lättare att köpa digital musik, då kommer kunderna tillbaka”. Det kommer inte att räcka.

Myspace Music kan säkert bli ett bra marknadsföringsverktyg för de inblandade skivbolagen och hålla kvar användarna på sajten längre. Det är nog så viktigt, men steget är fortfarande långt till att bli en stor aktör på den globala musikmarknaden.