Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

DIGITAL MUSIK Slot Music är ett nytt format som skivbranschen lanserar tillsammans med minnesjätten Sandisk. I kort handlar det om att lägga nya heta album i mp3-format på Micro SD-kort.

Gäsp. Skivor på minneskort små som tioöringar var yttersta science fiction 1988, men i dag känns det sömnigt. Det är inte utan att man blir lite imponerad över marknadsavdelningen på Sandisk, som lyckats övertyga de fyra stora skivbolagen att hoppa på satsningen.

Sandisks incitament är ganska givet. De har utvecklat Micro SD-tekniken och får in licenspengar från andra tillverkare. Det är också Sandisk som ska sälja minneskorten till skivbolagen.

Skivbolagen i sin tur är i en position där de verkar beredda att testa så gott som vad som helst för att motverka den fallande skivförsäljningen. Musik på minneskort? Visst, vi testar gärna…

För konsumenterna är det däremot lite knivigare att se värdet. Att köpa ett minneskort med musik på skiljer sig inte så mycket från att köpa samma musik på en cd, bortsett från att man inte kan lyssna i bilstereon eller cd-spelaren i vardagsrummet.

Men några saker finns trots allt på pluskontot – enligt uppgift ska prislappen inte överstiga vanliga skivor och eftersom musiken levereras på vanliga Micro SD-kort så kan man alltid formattera dem och använda dem till annat.

Att musiken ligger lagrad i 320 Kbit/s mp3 betyder att det inte finns något kopieringsskydd alls. Det är trevligt, men lär inte spela någon avgörande roll för den genomsnittliga konsumenten om man ska tro Warner Music Group.

Men det är klart. Passa på och köp ett gäng om du kommer över dem på Bestbuy eller Wall Mart i USA. Nästa höst lär Slot Music vara ett bortglömt experiment och vem vet, om tio år kanske det blir samlarvärde på dem…