Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

JOOST Som jag skrev tidigare i veckan så är Joost mitt uppe i en stor strategisk omvandling. Bort med det separata programmet och rakt in i webbläsaren. Nu visar det sig att vägen blir betydligt rakare än de sagt tidigare.

Joost kommer inte bara att förlita sig på ett separat plug-in till webbläsaren, utan kommer även att använda Flash, precis som Hulu, Youtube och de flesta andra. Vem som helst kommer alltså att kunna gå in på sajten och titta på de filmer som finns upplagda.

Joost hoppas dock att de flesta kommer att använda plug-in-versionen av sajten, eftersom det utnyttjar den p2p-teknik som var en så viktig faktor bakom den första hajpen av sajten. Den sparar in en hel del på bandbreddskostnaderna. För att locka så många som möjligt att ladda hem extraprogrammet så lockarn man med tillgång till högupplöst material och direktsändningar. Bland annat har man sänt collegebasket från USA och raider i onlinespelet World of Warcraft.

Utöver detta har man lagt in lite communityfunktioner och putsat på hur programmen är sorterade. Därmed kommer de flesta grundkriterier för att sajten ska kunna nå någon större spridning att finnas på plats.

Men frågan är om det räcker. Innehållet är fortfarande av b- och c-karaktär jämfört med konkurrenterna, oavsett om det är Hulu, Piratebay eller helt vanlig traditionell tv. Och let’s face it…det är innehållet som avgör, inte tekniken bakom.

Plug-in-versionen är tillgänglig redan nu, Flashversionen slår upp dörrarna i mitten av oktober för den som vill testa.