Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

SOCIALA NÄTVERK Facebook nådde nyligen 100 miljoner användare och enligt färska trafiksiffror så har sajten numera passerat Myspace som störst i världen. Men det betyder inte att världshärravälde och evig rikedom står för dörren.

Det är framförallt två saker som står i vägen. Facebook är ett socialt verktyg och användarna är inte intresserade av annonser på sajten. Därför kommer de att få rejält svårt att ens tiodubbla de uppskattade 150 miljoner dollar som företaget drog in förra året och därigenom komma något närmare att rättfärdiga fantasivärderingen på 15 miljarder dollar från när Microsoft köpte 1,6 procent av företaget för 240 miljoner dollar.

Det andra skälet är tydligt kopplat till det första. För att få upp annonsintäkterna – företagets enda egentliga chans att tjäna mer pengar – måste det till radikala förändringar av annonssystemet och därigenom även sajten. Och förändring, det är inget som den genomsnittlige Facebookanvändaren verkar särskilt förtjust i.

I dagarna blev det nya upplägget av sajten permanent och ofrånkomligt för alla användare. Det har gett upphov till flera protestgrupper på sajten, några med fler än 1 miljon medlemmar – det traditionella sättet att protestera på Facebook. Så många som 800 000 användare rapporteras ha registrerat sig som utvecklare för att hålla fast vid det gamla Facebook ett tag till.

Många har också passat på att fylla sajtens utvecklarforum med klagomål och uppmaningar om att behålla det gamla upplägget.

Ett tag trodde jag faktiskt att Facebook inte skulle ha några större problem att kapitalisera på sina miljontals användare. Men när Facebook satte käppar i sitt eget hjul med Det Stora Beacondebaclet förra året blev jag skeptisk. Nu, när det blivit tydligt hur förändringsfientliga många av användarna är, känns det ännu mera avlägset.