Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

WEBB-TV Det har länge ryktats att Skypegängets tv-satsning Joost ska lägga om sin strategi fullständigt och överge klientprogrammet till förmån för en webbaserad satsning. Nu bekräftar Niklas Zennström i en intervju i dagens SvD Näringsliv att ryktet är sant.

Den svenska superentreprenören är ganska fåordig i sitt bekräftande:

”Det har varit en del saker som vi kunde göra bättre. Därför har du inte hört så mycket från oss på ett tag. I stället har vi jobbat hårt med den nya versionen som kommer ut i veckan. Den är mer webbaserad och ska vara mycket lättare att använda.”

Joost överger sin klumpiga programvara till förmån för en mer lättillgänglig webbversion. Genom att ladda ner ett plug-in till webbläsaren kommer man att slippa använda det segjobbade programmet och kunna se Joostmaterialet som om det låg på Youtube eller någon annan sajt.

Bättre tillgänglighet är alltid bra – och direkt livsnödvändigt för Joost.

Själv har jag Joost installerat på flera datorer, men oavsett hur hårt jag anstränger mig kan jag inte komma ihåg när jag startade upp det senast. (Bortsett från när jag genomfört den återkommande semi-terapeutiska sysslan att uppdatera samtliga installerade program på mina maskiner.)

Kanske kommer det nya webbaserade Joost att innebära det nödvändiga lyft som tjänsten så desperat behöver. Men det är tveksamt. Tv-bolagens entusiasm verkar ha mattats av betänkligt, miljoninvesteringar från CBS och Viacom till trots.

Materialet är helt enkelt inte bra nog. När konkurrenter som Hulu kan visa hela säsonger av serier som House, The Simpsons, Prison Break och Alf så känns Joost-utbudet med sådana höjdpunkter som Situation Magnusson, Total Recall 2070 och The Sexy Clips Channel inte direkt superhett…

Att Joost dessutom även i fortsättningen kommer att kräva att användarna laddar ner och installerar ett program, även om det bara är ett plug-in till webbläsaren, gör det inte lättare att motivera varför Joost kommer att lyckas med sin 180-gradersvändning.

Ett steg ut på webben är ett steg i rätt riktning, men i Joosts fall känns det mest som att det är för lite, för sent.

Kanske kommer jag att få äta upp det här, men Joost kommer nog att fortsätta vara den där tjänsten som var så hajpad men aldrig lyckades ta sig vidare och faktiskt leverera något som vi användare faktiskt vill ha.

Jag återkommer i ärendet när jag hunnit testa den nya versionen…