Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

SOCIALA NÄTVERK Vi har fått en ny kung bland de sociala nätverken. Enligt analysföretaget Comscores siffror för juni 2008 har Facebook hunnit i kapp och passerat Myspace som världsetta.

Myspace har länge kunnat, i offentlighetens ljus, vifta bort Facebooks framsteg genom att hänvisa till att de fortfarande är i särklass störst. Så inte längre. Enligt Comscore World Metrix för juni månad 2007 och juni 2008 har Facebook vuxit från 52,167 miljoner unika besökare förra året till 132,105 miljoner i år. Det är en ökning med 135 procent. Samtidigt har Myspace bara lyckats nå en tillväxt på 3 procent till 117,582 miljoner unika besökare.

Att kalla det en jordskredsseger är kanske att dra lite för stora växlar på statistiken, då Comscore mäter antalet unika besökare till sajterna. Men trenden är tydlig och trenden kan man dra växlar på. Facebook har gått starkt framåt i samtliga regioner under perioden, till och med i Nordamerika där man funnits sedan starten.

Mycket av tillströmningen i de här länderna kommer från mycket låga nivåer och i vissa regioner har Facebook fortfarande mycket stora problem. Mycket återstår att göra för att slå sig in på nya marknader och öka fotfästet på dem. Det är exakt samma problem som Myspace brottas med.

Det finns heller inga större tecken på att användandet av sociala nätverk minskar. Det är snarare tvärtom, även om Comscore konstaterar att tillströmningen av nya användare börjar plana ut i Nordamerika – tillväxt på 9 procent från juni 2007 till juni 2008. Istället är det i Mellanöstern/Afrika (+66 procent), Latinamerika (+33 procent) och i Europa (+35 procent) där de flesta nya användarna finns.

För Myspace kan det knappast vara uppmuntrande läsning. En ökning i antalet besökare med 3 procent under en period där tillväxten för sociala nätverk varit mångfalt större är inget annat än en flopp för företaget som satsat stort på lokal närvaro i bland annat Europa.

Det ska bli intressant att se hur de svarar.

Den som vill gräva ner sig ytterligare i geografin kring de olika sociala nätverken kan ha stor glädje av det här inlägget på svenska Pingdoms företagsblogg. De har
plockat fram lite kul geografisk statistik med hjälp av Google Insights for Search. Där får man bland annat reda på att intresset för Linkedin är stort i Danmark och att man är tokiga i Last.fm i Finland. Snyggt presenterat och läsvärt.