Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

GOOGLE För runt tre veckor sedan lanserade Google sin Wikipedia-variant Knol, som förutom att ge upphov till den lustiga och snart totalt utslitna verbifieringen ”att knola”, fått tidningar och bloggare att undra om inte Google är ett innehållsföretag.

Vad spelar det för roll, kanske man undrar. Distinktionen mellan att tillhandahålla plattformar för innehåll och tillhandahålla innehåll är av akademisk art. Men för Googles kunder, varav många är just i innehållsbranschen, är det annorlunda. För dem är frågan mer berättigad.

Det är klart att det blir ett problem om Google-ägda sajter tar andelar från Googles kunder. Sökjättens kunder lär inte tycka att det är särskilt kul…

Videosajten Youtube är världens största och med bloggplattformen Blogger tillsammans med Knol och andra Google-sajter skulle sökjättens innehav kunna dominera resultatlistan till så gott som varenda sökning. Att skruva till sökalgoritmen lite grann skulle vara en smal sak för företagets ingenjörer. Men givetvis har Google stått stenhårt fast vid att de aldrig kommer att kompromissa med objektiviteten i sökresultaten.

Kort sagt: skulle de göra det, så skulle de vara körda.

Google har också länge insisterat på att de inte har några som helst planer på att skapa eller äga eget innehåll. De är medieföretagens vänner, inte deras fiende.

Jag har också varit inne på området, senast när jag träffade Googles emea-chef Nikesh Arora i Göteborg i somras. Hans svar kommer direkt ur regelboken för hur Google-chefer svarar på frågan:

Isn’t Google a content company?
– No, we’re not. We help people find content.

But your sites, Youtube and Blogger for instance, wouldn’t be anything without their content?

– True, but Youtube is a platform, and so is Blogger. We simply take care of people’s content. We don’t run a Youtube Production Company. If we need content, we buy it. Like the maps on Google Maps.

– It’s like an ecosystem. We support it. We maintain it. But we don’t participate with our own content. That’s not our main objective.